Några tips för bättre självkänsla

Jag tror inte att jag är ensam om att känna att jag behöver tänka snällare tankar om mig själv. Att bli mer min egen bästa vän. I dagens inlägg tänkte jag ge dig några tips som jag snappat upp lite här och var.
  • Sträva efter djup och inte yta. Strunta i exempelvis kroppsideal. Bli ditt bästa jag i hur du är istället.
  • Våga lyssna på andra och lära dig av andra.
  • Utmana dina tankar kring det som du tror på. Är dina värderingar verkligen dina egna eller är det andras tankar, alltså andras värdering av dig.
  • Familj och vnner kommer alltid ha förväntningar på dig. Våga följa ditt hjärta istället.
  • Lura kroppen! Intala dig själv att du har bra självkänsla. Tex genom kroppsspråk, hur man sitter eller står. Öva på det!
  • Fundera över vad som motiverar dig! Fyll ditt liv med det som du gillar.
  • Att sätta mål är alltid bra. Vad vill du och vart vill du komma?
  • Varfär inte sätta dig ner och skriva ner alla egenskaper hos andra som du beundrar. Tex humor, ärlighet, mod och annat som gillar hos andra människor. Börja försiktigt att försöka föra in dessa egenskaper i ditt liv, en efter en.
  • Börja! Det här är en process som inte går på en dag.

1 ingmarie:

skriven

Jag är verkligen min egen bästa vän och gillar att hänga med mig själv. :-) Men som du skriver måste man jobba med det varje dag! Dock blir det enklare och enklare. Åtminstone för mig.Meditation är mitt bästa "knep"

2 betty:

skriven

Tack för att du "tittade" in hos mig. Ja, nog behöver vi tänka goda tankar om oss själva. Gillar det du skriver om värderingar - är det mina egna eller ....... En utmaning är att våga stå för det jag tror på.

3 Louise Baumgärtner:

skriven

Bra tips! Fake it til you make it, brukar man säga, och det ligger absolut något i det. Att tänka tankar som "jag har börjat bli snällare mot mig själv" eller "Jag tycker så mycket om mig själv" fungerar på samma sätt, om du envist repeterar dem. Sinnet fokuserar då på känslor som stämmer med den tanken, och man börjar gå ditåt, helt enkelt.

Kommentera här: