Hanna

Jag sprang ett gäng intervaller ikväll
Direkt efter jobbet möttes jag och Rickard upp på löparbanan för att rejsa några varv. Jag var lite tveksam att ge mig dit eftersom det var en ganska jobbig kväll med fullt ös från det att jag kom till jag slutade vid åtta. Men så tänkte jag att jag kan alltid värma upp och se hur det känns. Första passet efter loppet i söndags och det kändes bra i kroppen. Särskilt med tanke på värmen och promenaden med Sofia tidigare idag. Det blev tio tvåhundra meters intervaller och det var alldeles lagom.
Imorgon vill jag köra styrketräning och så måste jag komma igång med stretch och pilates regelbundet igen för mina stackars baksida lår har verkligen stelnat till. Det går inte att ha uppehåll från den delen av träningen. Inte nu när jag vet vilken skillnad det gör. Det är så intressant där med stretch och rörlighet för det är som två läger. De som förespråkar stretch (som jag) och de som tycker det är totalt onödigt. Rickard till exempel har varit elitlöpare och aldrig stretchat. Hur tänker du kring stretch och rörlighetsträning?
Samma men ändå annorlunda.
Idag tänkte jag skriva om två övningar som vid en första anblick ser ut som varandras totala motsatser. Dock så är det i princip samma övning men utfört på olika sätt. I både rollup  och rollover är muskelfokus magstyrka och målen är i rollup rörlighet och stabilitet i ryggrad och styrka för magen. I rollover har vi också rörlighet i ryggen, stretch för hamstrings och nedre delen av ryggen. Två underbara övningar som båda är bland mina favoriter. Rollover är underbar att göra efter ett riktigt hårt löppass. Jag har mycket svårt att utföra rollover på morgonen även efter bra uppvärmning men efter ett löppass fungerar det klockrent.
Rollup kan vara lite klurig även om man är vältränad och det har inget att göra med att man inte är tillräckligt stark utan snarare var man har tyngdpunkten  i kroppen.
Det jag tänker på när jag gör rollup är att  artikulera genom ryggen och inte rulla ner ryggen med övre delen av ryggen först utan ländryggen ner i mattan först. Så att ryggraden följer rörelsen, ländrygg, mitten av ryggen, bröstryggen och sist huvudet. Jag tänker på var jag har mina axlar, att de inte kryper upp mot öronen och att hålla kvar c-kurvan i ländryggen.
I rollover tänker jag på att inte använda momentum för att rulla över utan jag använder magmusklerna och rullar genom ryggen. När jag rullar tillbaka pressar jag ner armarna i mattan för att få stöd och inte dunsa ner.
Triss i korta toppar och tankar kring kroppen
Inlägget är ett samarbete med nedan länkade varumärken
 
Idag tog jag en lång promenad med Sofia och i värmen valde jag att ha min korta topp som jag hade på loppet i lördags. Helt underbart skönt i värmen att inte ha så mycket på mig. Vi mötte en tjej med hund och hon tittade  mycket på min mage. Två tankar dök upp i huvudet. Det första var "du skulle bara veta hur vältränad jag är". Det andra var varför skulle inte jag också kunna promenera/springa i korta kläder även om jag inte har den typiska smala kroppen. Är det bara de som är riktigt smala som "får" göra det? Jag önskar att fler som inte har den perfekta kroppen vågar klä sig efter vädret och inte gömma sig. En kvinna som jag ser upp till är Fitnessfeministen. Hon går emot normer och står för kroppspositivism. Något som behövs mer av i samhället. En mer öppen syn på hur olika kvinnors kroppar ser ut och att alla kroppar är okej.