Hanna

Snabba tre kilometer
Min bästa träningstid är antingen innan lunch eller så här efter jobbet när jag slutar åtta. Jag tänkte ta en runda innan jobbet idag men mådde lite illa så jag sköt upp det till ikväll. Farligt kanske men jag vet att jag för det mesta springer bra så här sent på kvällen. Jag hade inga särskilda planer med kvällens pass utan det enda var att jag skulle springa eftersom det var två dagar sedan sist. Jag letade upp en bra spellista på Spotify och sen var det bara att köra. Benen kändes lätta och snabba. Jag ska inte skriva att det var underbart för det är klart att tempot kändes men jag älskar endorfinerna som jag får av att ge järnet. Tre snabba kilometer blev det inklusive uppvärmningen.
 
 
 
En resa i personlig utveckling
Vilken utmaning jag har gett mig in i. Nya insikter får jag varje dag, mestadels bra insikter medan andra insikter träffar mig som ett knytnävsslag i magen. Det leder mig osökt in på att fundera på vem jag vill vara.
- En person som människor blir glada av.
- En person som människor mår bra av att träffa.
- En bra vän som ställer upp i vått och torrt.
- En bra ledare, en person som är bestämd men ändå rättvis.
 Vem vill jag inte vara:
- En person som människor känner sig helt dränerad på energi av.
- En person som är negativ och sprider dålig stämning.
- En person som inte vet vad hon vill.
Varje dag kommer jag göra något, ett litet steg som tar mig närmare min dröm. Det behöver inte vara stort men en liten sak varje dag. Det kan vara att skicka ansökan om få hålla pilatesklasser till några gym eller ta kontakt med nya människor. Ett litet steg i taget är allt som behövs. Jag behöver inte göra allt på en gång.
Måste jag vara väldigt vig för att träna pilates?
Det är många som vill träna pilates men vågar inte för att de tror att man måste vara väldigt vig. Jag kan lugna er med att säga att det behöver ni inte vara. En av pilates stora fördelar är att det ökar just rörligheten. En annan bra grej med pilates är att pilates är progressivt uppbyggd (inte om ni kollar videos på youtube, där är det alltid slutfasen) vilket innebär att man hela tiden bygger upp övningarna så att man tränar på sin nivå och efter vad sin kropp klarar av. Att göra en övning tekniskt korrekt på ett lägre steg ger mer än att göra en övnings slutfas okontrollerat.
När jag började träna pilates var jag väldigt stel. Jag är fortfarande stel men inte alls lika mycket som när jag började.  Ni ska få se några bilder som illustrerar det. Bilden ovan är från den 16 april förra året. Här hade jag precis börjat igen efter några års uppehåll. Övningen som visas är rollup.
11:e juni. En aning mindre stel
3 maj i år. Ytterligare lite skillnad.
Det är ungefär här jag är nu. På ett år har det ändå hänt en del. Ni ska få se ett exempel till på en annan övning: the saw, en av de övningar som jag verkligen inte gillar just för att jag är så stel men den är helt suverän. Precis som alla andra pilatesövningar.
De här bilderna är från 3 november förra året. Inte flexade fötter, mina armar har ingen bra linje och det enda jag egentligen gör är att vrida en aning i midjan och böja ner huvudet.
31 augusti i år. Jag kommer ännu inte så djupt ner men bättre linjer på armarna. Fötterna flexade och större vridning.
På ett år har det hänt en hel del. Våga prova. Men kolla att gymmet ni tänker träna pilates på verkligen har utbildade pilatesinstruktörer. En outbildad instruktör vet inte hur hon ska jobba med pilatesprinciperna på bästa sätt, vet inte hur hon ska korrigera för att deltagarna ska få ut mesta möjliga av träningen och framför allt så kan hon inte anpassa träningen så det passar alla.