Hanna

En helg med extra allt
Vilken bra helg jag haft! Två roliga matcher. Igår fick jag och mitt team höra att vi var de bästa domarna som de haft under året. Idag assisterade jag Rickard i Västra Husby, sista matchen för säsongen så det var skönt att få göra den matchen bra. 
Nu har jag ett domaruppdrag kvar i damer division ett nästa helg. Då ska jag åka ända till Enköping. Det ser jag fram mot med skräckblandad förtjusning.  
Igår möttes jag och några kollegor upp hos E för att överräcka presenter. Hon slutade för ett tag sedan och först nu har vi kunnat träffas och ge henne dom. 
Vi spelade även ett helt galet roligt spel: Backpackers heter det. Det går ut på att man ska skapa roliga meningar genom att fylla i luckor i en mening. Vissa grejer blev helt crazy och det spårade en del bitvis. Grymt roligt kväll. 

Pekan och kokosnötsmör
Godmorgon! Jag vaknade vid sex men låg kvar i sängen och somnade om efter en stund. Klev på strax innan nio och har ätit en underbart god frukost. Fil, kvarg med smak av jordgubbe och lime och hemgjord granola. 
Som topping hade jag på pekan och kokosnötsmör. Så galet gott! 
Kan tänka mig att det är minst lika gott som sås på glass, till bananpannkakor och smoothies. Eller bara som den är. Ett bra köp var det iallafall. Mums! 
Mina planer för idag är att åka till Mjölby och döma en dammatch och ikväll ska jag träffa några kollegor. Det blir en bra dag! 
Bara åtta minuter
Jag har en del problem med ont i ryggen, särskilt i ländryggen. Vissa dagar kan jag inte stå långa stunder utan att benen nästan viker sig av smärta i rygg och höfter. Det blir alltid värre när jag slarvar med pilates och styrketräning. 
Men så kom jag på att ibland kan smärta i nedre delen av ryggen orsakas av att man är för stel i musklerna i ryggen. Så vad passar då bättre än att göra omvända extensioner med pilatesbollen som hjälp. På bollen rullade jag fram och tillbaka och lät ryggen sträcka ut. Underbart! 
Jag känner mig mjukare, lösgjord i ryggen och det bästa är att övningen går att göra ouppvärmd och i min favoritklänning. Med andra ord finns det inga ursäkter för mig att inte stretcha.
 
Börja med att sätta dig på bollen. Rulla sedan ner och sträck armarna över huvudet. Sträck ut benen. Som bild 1.
Andas in och böj benen till tabletop
Andas ut och sträck ut benen. Händerna ner i mattan. Håll den här positionen och andas in och ut några gånger. NJUT!!!