Hanna

En pokal
Igår var jag, Rickard och Magnus och dömde Stjärnorpspokalen, samma trio som förra året. Det är alltid samma tre lag och så är det ett fjärde specialinbjudet lag.
Innan vi åkte tänkte jag på ett visst lag och tänkte att det är säkert det laget som kommer vara specialinbjudet och visst var det så. Det andra lustiga var att en av killarna sa att precis bakom målet är det lungt att stå för antingen går bollen i mål eller snett utanför. Dock så var det en av spelarna som sköt en stenhård bredsida på bagageluckan så där har vi nu en "fin" buckla. Det är tur att bilen är helförsäkrad....
Vi hade omväxlande väder, sol och regn om vartannat. Perfekt tycker jag att det inte är smällhett hela tiden då matcherna går i ett. Sex matcher blev det, 2*15, två som domare och fyra som assisterande. Men det är tufft att döma så där mycket. Huvudet tar slut före fysiken och något domslut blev lite galet. Sånt där som inte görs annars när huvudet är med hela tiden. Men det är kul och vi fick uppskattning av arrangerande förening.
 
Stretch
Efter gårdagens fotbollsdömande  (mer om det i ett senare inlägg) så var det skönt att verkligen stretcha ut kroppen i ett härligt pass pilates. Testade ett på sidan Pilatesnu. På den här sidan finns pass för alla nivåer, pilates på matta, boll och foamroller. 
Delade magmuskler?
Under graviditeten och i takt med att magen växer så delar sig de raka magmusklerna. Efter förlossningen tar det olika lång tid innan de går tillbaka igen. För en del kvinnor går det aldrig tillbaka. När man har delade magmuskler ska man vara försiktig med situps och crunches men även exempelvis löpning då man inte är tillräckligt stark för att kunna belasta kroppen på rätt sätt.
Plankan används av många men är helt fel övning. Plankan tränar den djupa magmuskulaturen men det är en tung övning och och när muskelminnet i de djupa magmusklerna inte längre är på plats som efter en graviditet så tar lätt de ytliga musklerna över och du kan träna fel även i plankan. När du däremot fått kontroll över muskeldelningen är plankan en riktigt bra övning.
Även personer som aldrig tränat den djupa magmuskulaturen eller bara satsat på magrutor med hjälp av situps kan ha den här problematiken. Delade magmuskler innebär att de djupa sammandragande magmusklerna är otränade och slappa medan de raka ytliga musklerna har delats för att göra plats för magen.
 
Hur gör man för att kolla om magmusklerna är delade?
Ligg på rygg med böjda ben. Genom att suga in och dra ihop magen så aktiveras de djupa magmusklerna. Lyft därefter huvudet och känn med fingrarna ungefär två centimeter från naveln. Känner du ett utrymme som är mindre än två fingrar brett så är det bra. Är det större än två fingrar brett så är magmusklerna delade och du måste då vara försiktig med vilka övningar du gör.
 
Detta ska du tänka på:
-POWERHOUSE (spänn bäckenbotten och lyft magen inåt och uppåt) I alla övningar oavsett om det är pilates eller något annat. Detta är så viktigt för att verkligen aktivera de djupa magmusklerna. Slarva aldrig med detta!
- Andningsövningar: hitta powerhouse och på en inandning håll in magen så hårt du kan i 15-30 sekunder. 
Fortsätt andas och på nästa inandning håll ytterligare lite hårdare. Slappna inte av utan behåll spänningen.
 
Pilates är den ultimata träningsformen då den just fokuserar på det jag skriver ovan. Hitta powerhouse och använd powerhouse och andning för att kontrollera dina rörelser. Den aktiverar alla muskler i mage, rygg och bäckenbotten. Du blir stark på djupet.
 
Inspiration till inlägget fick jag av Alexandra och ytterligare fakta från 4health