Jag blir inte klok på mig själv

Jag tänkte dela med mig av random "ketotankar" från den senaste veckan. Jag har kommit till det där stadiet att jag fortfarande har lite svårt att komma upp ur sängen på morgonen men jag känner mig ändå pigg i huvudet och inte så där, vad ska man kalla det för, "fluffig" i huvudet. Jag har fokus och skärpa på ett helt annat sätt än tidigare.
I måndags uppmätte jag riktigt högt morgonvärde på ketoner. Kroppen var under natten i full gång med att producera ketoner som aldrig förr. Jag vet inte var alla de här ketonerna kom från. Aldrig uppmätt så högt morgonvärde förut. Drack dessutom två nocco i söndags och åt gröna ärtor på jobbet som definitivt inte är keto. Det som jag tror tar mig ur ketos verkar inte stämma. Eller så beror det på fettmängden. De dagar jag får i mig över 200 gram fett spelar det mindre roll med kolhydraterna. Det är min teori iallafall på hur jag verkar vara.
Dessutom pendlar jag i mitt morgonketonvärde mellan jättehögt och i ketos men väldigt lågt i ketonerna. Jag tror att min kropp är i gränslandet mellan att vilja drivas på ketoner och fortsätta med glukos som den ändå är mest van vid. Någon form av "beslutsångest" från cellerna.
 
1 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★:

skriven

Intressant att läsa, speciellt då jag känner att jag lär mig så mycket om saker jag egentligen inte haft någon aning om innan. Det är ju spännande hur kroppen gör och reagerar, och det där du skriver med att gränslandet är extra spännande. Hur funkar det med glykos kommer det försvinna helt?

Svar: Nej det kommer inte försvinna utan kroppen kommer allltid att gå in och ur ketos beroende på vad man äter och omständigheterna i livet. Jag tänker att det är ju toppen att kunna använda två energikällor parallellt.
Hanna

2 charlottelinden.se:

skriven

Så spännande! Jag har verkligen ingen koll på sådan här form av kost och liknande, men tycker att det är fascinerande hur mycket det faktiskt påverkar hur och vad vi stoppar i oss :)

3 Lillan Kind:

skriven

För mig som är helt okunnig i det här ämnet är det verkligen en hel vetenskap😄Men det låter ju riktigt bra att du känner dig fokuserad och skärpt på att annat sätt än tidigare. Det här att morgonketonvärdet går upp och ner låter lite lurigt, men sannolikt att cellerna har lite beslutsångest😄

4 Amanda :

skriven

Jag tycker att det är otroligt spännande att du skriver sådan här inlägg då det är kul att läsa vad som påverkar kroppen bra samt dåligt :)

5 Annica:

skriven

Alltså, jag som sticker mig på grund av graviditetsdiabetes får mig ändå tankeställare här inne. Massa nya tankar och helt enkelt tips på hur jag kan göra med min kost för att på ett sätt hålla P-glukosen lite lägre.

6 Madde:

skriven

Jag är så dåligt insatt i allt det där, men så intressant att läsa tycker jag, Alltid lär man sig något nytt. Du har alltså någon slags mätare till detta? Är det typ som ett stick i fingret då, precis som när man tar blodsockret?





Svar: Ja, man mäter som när man mäter blodsocker men använder andra stickor. :-)
Hanna

Kommentera här: