Jag vill börja äta keto!

Jag fick frågan om jag inte kunde ge några tips på hur man kan börja med keto (strikt lchf är samma sak) och eftersom er vilja är min lag (skoja) så tänkte jag berätta om hur jag gjorde. Jag menar jag har ju gjort alla misstag och gör fortfarande. Jag är ju bara nybörjare även om jag lärt mig till en hel del kunskap genom Martina, Keto by Annelie och Vägen till 65.
- Först, fundera över om du vill ketoadaptera (driva kroppen på fett) eller om du "bara" vill äta strikt lchf. Vill du bli av med ett sockerberoende eller ligger du i riskzonen för metabolt syndrom? Definiera vad som är viktigt och vad som motiverar dig för du kommer få dagar när du bara vill ge upp och strunta i det. Det är helt naturligt, kroppen får inte den där kicken av godsakerna (carbs) och reagerar då med att att bli nedstämd. Och det leder oss in på nästa punkt:
- Ge inte upp när allt känns tråkigt, det är bara hjärnan som försöker lura till sig socker.
Ketoner och blodsocker är kul att ha koll på men rätt så onödigt om man inte gillar att nörda ner sig.
- Vill du go slow eller köra hardcore direkt? Om du kör hardcore, det vill säga ta bort i princip alla kolhydrater på en gång. Var beredd på att du kommer må rätt dåligt. Det kommer kännas ungefär som influensa utan feber men är ej farligt. Bit ihop så mår du snart bättre. Och ta magnesiumkapslar. Det kommer du också behöva. I och för sig alla och inte bara de som käkar keto. 
- Känns det jobbigt? Börja med att ta bort allt processat, allt snask, gluten och alla spannmål. Det vill säga bröd och pasta. Jag har märkt att det finns vetemjöl i de mest konstiga grejer. Gott och blandat till exempel. När du har gjort det så ta bort alla rotfrukter och sist mejerier. Om du använder mejerer så ska de vara fullfeta och inget "lighttjafs".
- När du äter keto behöver du extra salt. Får du hjärtklappning vilket kan hända så ta en tesked salt i ett stort glas vatten. Hjälper inte det? Adda mer kolhydrater.
- Fettet är grejen, minst 200 gram om dagen som kvinna. Det är lätt att hamna smörträsket, titta efter livsmedel som är naturligt feta. Inga vegetabiliska oljor förutom olivolja. Dock inte upphettad. Stek hellre i ister eller talg. Kokosolja är okej.
- Räkna inte kalorier och ät tre måltider om dagen där varje måltid är minst 80 E% fett, 5% kolhydrater och 15% protein.
- Vad gäller proteinet, tänk en handflata i otillagad form. 100 gram kyckling är inte 100 gram protein.
- Vad ska man äta då? Finns det inte med på listan så är det inte tillåtet.
Grönsaker: alla ovanjordsgrönsaker, sallad, alla kålsorter, lök, vitlök, broccoli tex.
Proteiner: Kött, fisk, ägg, kyckling, lamm, vilt och skaldjur. Inga vegetariska proteinsubstitut
Fett: smör, ister, talg, ankfett, kokosolja, olivolja.
Frukt: Avokado (superrbra fettkälla
Det är heller inte tillåtet med mandelmjöl och andra lchfsubstitut. Tänk naturliga råvaror och en så kort ingredienslista som möjligt. 
Ställ gärna frågor i kommentarsfältet, jag har såklart glömt massor men det här är det som jag kommer på nu.
1 Pärla:

skriven

Oj, vilken bra guide du fått till. Jag har ju ätit strikt lchf innan och känner till en del men långt ifrån allt i det du sysslar med, det är väl att ta det snäppet längre om jag läser om det? Men alltid kul att få läsa andras erfarenheter och tips. Kommer så väl ihåg hur man mådde i början men vilken känsla när det sen vänder!!

2 TwinMom.se:

skriven

Vilket toppeninlägg för de som funderar på att börja med keto! Du verkar väldigt insatt!

3 Karolineee :

skriven

Vad spännande, har aldrig hört talas om den maträtten men de ser gott ut. Kanske ska testa? 😊

4 Therese:

skriven

Det där såg väldigt gott ut =) Jag borde ju egentligen byta ut pasta ris och potatis men det går ju så där med allt

5 nouw.com/sannaevelyne:

skriven

Hur kom det sig att du började med det här från allra första början? Var det vikten eller själva känslan att vilja må bra inifrån kroppen? Är det lätt att hitta bra recept för för mig känns det ganska "tråkigt" att gå på sån här kost? Nu känner jag att det blev tusen frågor hehe - inte riktigt meningen :)

Svar: Jag har skrivit ett inlägg som svar på frågan. :-)
Hanna

6 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent :

skriven

Så bra du beskriver detta, jag tror absolut att det finns fördelar med att äta som du gör och uppmuntrar de som vill att börja med saken :). Lite spännande ändå just det där du skriver om hur kroppen reagerar, jag vet att det var precis så där första veckan på den tiden när jag åt LCHF, sen försvann allt sockersug :).

7 Kirsi:

skriven

Jag är så glad att du har såhär nyttiga inlägg. Jag är jättesugen på att börja med keto (Vilket är märkligt eftersom för ett halvår sedan var jag emot) och känner mig lite lost. Har du tips på någon bra bok, gärna med direktiv om exakt vad jag bör äta och när under de tre första veckorna?

Svar: Vad kul att du vill testa! Mitt bästa tips på bok är helt klart Ketoguiden av Martina Johansson. Där får du en måltidsplan på 30 dagar vilket gör det lite lättare när man inte vet var man ska börja. Annars är ju hennes blogg suverän med: martinajohansson.se Skriv keto i sökrutan så kommer alla hennes inlägg relaterade till keto upp. :-) Just vad gäller när, tänk frukost, lunch och middag och snåla varken med fettet eller med portionerna. :-)
Hanna

Kommentera här: