Läkande pilates: Tilta bäckenet

Idag tänkte jag börja med min nya serie och min nya kategori har fått namnet Läkande pilates efter inspiration från #healingwithpilates på instagram. Jag får många frågor om pilates kan hjälpa vid olika smärttillstånd. Svaret är ett rungande ja! Kruxet kan vara vilka övningar som är bra och vilka som istället kan riskera att göra smärtan värre. Så idag börjar vi med grunderna. Nej, vad tråkigt, kanske du tänker men utan grunderna så kan man inte bygga vidare. För ett tag sedan gjorde jag ett inlägg om att tilta bäckenet och där tänkte jag att vi ska börja.
Varför ska man då tilta bäckenet? Det svarar jag på i videon nedan.
Att stå på alla fyra och jobba med att tilta bäckenet är ett bra sätt att lindra smärta i nedre delen av ryggen. Här är det enbart bäckenet som ska jobba så man går inte upp i en full cat/cow-övning. Använd magmusklerna.
 
Klicka på bilderna för större storlek.
Det finns några övningar som alltid är med i läkande pilates. Det är pelvic curl, single leg stretch, leg lifts bland annat. Fler övningar kommer presenteras i kategorin allt eftersom.
Att tänka på:
- Har du smärta? Du kan alltid träna de delar av kroppen som inte gör ont. Det är aldrig bra att inte röra sig alls.
- Har du diskbråck? Rulla inte genom ryggen på pelvic curl som jag gör i videon utan lyft rakt upp med neutralt bäcken.
- Flexion (chestlift till exempel) är kontraindikerat om man har diskbråck. Så magövningar med flexion håll huvudet nere och jobba med mindre ROM. (Range of motion, rörelseomfång)
1 Jennysvardag:

skriven

Men all träning så är ju grunderna så viktiga. Så roligt att du länkar dina träningsvideor jag ska kika på dom i kväll och testa. Om jag kommer ihåg det då 🙈😂

2 Pärla:

skriven

Åh spännande följetång! Så kul att du alltid vill lära ut och visa oss, lär mig så mycket nytt varje gång. Tack!

3 Bella:

skriven

Men åh vilket bra inlägg😀väldigt passande för mig som precis fått veta att jag är skev i kroppen! Du är duktig!☺

4 Matilda Berlin:

skriven

Du är verkligen så himla grym på att dela med dig vännen!! Jag tror utan tvekan att det här kommer hjälpa så många!! STOR KRAM FINASTE <3

5 Amanda :

skriven

Vad härligt att du länkar en vido till inlägget så man värkligen kan se dina rörelser❤️

6 Kamilla:

skriven

Så bra att du börjat filma alla dina övningar så vi alla kan ta del och lära av dig när som vi som helst önskar.

7 Snabela :

skriven

Vilka bra övningar. Här hört mycket om Pilates att det ska vara bra för kroppen.

8 Johanna:

skriven

Vilka bra tips ! :D detta ska jag absolut testa ! Ser så härligt ut :D

9 TwinMom.se:

skriven

Vilket bra inlägg! Så himla bra skrivet och jag älskar att du har med video! Jag har sparat detta och ska prova ikväll när döttrarna somnat!

10 Evah Åberg:

skriven

Åh tusen tack för dessa tips :) Pilates är så roligt!

11 Moa Larsson:

skriven

Alltid lika fantastiska du. Vilken guldklimp du är! Vet få personer som inspirerar på ett så naturligt sätt som du gör och värnar om andra. Jag ser fram emot varenda inlägg i den här serien och förresten så älskar jag grunder ❤️

12 soclosedecember.nu:

skriven

Folk lär sig nog jättemycket av dina videos :)

13 Veronica:

skriven

Ser spännande ut får testa trotts smärtor. Har smärta från huvudet till fötterna så får gå emot allt de där ibland haha. Hur började du med pilates?

14 Cecilia Johansson :

skriven

Har aldrig provat pilates själv. Har provat mindfullness, fick sluta då det bara kröp i kroppen på mig.

15 Amanda:

skriven

Men vad kul att du även gör lite youtobe vidios gillar att se sådana här typ av videos :) med träning

16 Michaela :

skriven

Helt suveräna tips som vanligt. Kanske ska använda mig av detta nu när jag behöver stärka kroppen ❤️

17 Emmie:

skriven

Gud vilket bra inlägg, har själv svårt problem med rygg och bäcken så ska absolut testa detta! Tack!

18 Sarah:

skriven

Så himla bra att Pilates hjälper mot smärta :) Så roligt att du visar olika övningar. Tyvärr klarar inte min data av att kolla på videorna :/

19 Marie:

skriven

vad härligt att få inspo av andra och då ha egen kanal där du delar med dig av din erfarenhet och inspo, =D

20 Emma Engström:

skriven

Vad roligt att du börjat med något nytt och detta är ju himla bra! Älskar dina tips du ger :D

21 nouw.com/sannaevelyne:

skriven

Kul att du använder dig av videos där man själv kan följa med och lära sig även om man inte har ont :)

22 Linda:

skriven

Jag älskar grunder, ser det som mjukstart. Imorgon ska jag göra dina övningar, har redan börjat lite med dina andra övningar innan det här inlägget. Så tacksam att du gör det här❤️

23 Netti Starby:

skriven

Åh vad bra att du delar med dig och det där behöver många få tips om! <3 Kramis

24 Sara:

skriven

Det är jättebra och viktigt att börja med grunderna, helt rätt! Ska sätta mig i lugn och ro för att se på filmerna, jag tycker detta är väldigt intressant faktiskt :)

25 Sandra:

skriven

Denna serien är stor 👍 på. Precis det jag behöver för att komma igång ❤❤
Följer och härmar efter med spänning 🙂

26 Amanda :

skriven

Så himla härligt att du skriver om träning alltid kul att läsa om träning ☺️

27 Fröken Rödlök:

skriven

Jag har nog sagt det tidigare men det är roligt att du lägger ner så mycket tid på att spela in övningar och sådant och visa oss här, så mycket lättare att förstå än bara i text =)

28 Katja:

skriven

Vilka bra övningstips! Har haft så mycket problem efter mina två graviditeter!!

29 Emma:

skriven

Åh tack för tipset! Är alltid kul att hitta nya tränings tekniker speciellt om de hjälper mot smärta.

30 Dani:

skriven

Älskar din blogg! Var jätteinne på pilates ett bra tag men har inte hittat några videos att följa där jag kan lära mig mer om det! Tack för sjukt bra inspiration!

31 Therese:

skriven

Härligt att du delar med dig =) tack för tipset =)

32 jessica:

skriven

jag försökte stetcha lite i sängen i morse när jag vakna, typ situps och bara strecka ut kroppen i alla möjliga lägen. det knackade och brakade i hela min kropp. och ja sittupsen gick inte nå vidare heller då ja inte kom upp ens om jag bara använde magen. ni som tränar och så gör det verkligen bra <3

33 carro:

skriven

Du inspirerar mig till att vilja testa dessa övningar och att se dina videosar på Instagram gör mig så lycklig

Kommentera här: