8 anledningar till att träna pilates

  1. Pilates fokuserar på dina djupa magmuskler.
  2. Pilatesövningar tränar både stabilitet och rörlighet.
  3. Pilates inkluder både open-kinetic-chain-rörelser och closed-kinetic chain-rörelser. (Hittar inga bra svenska ord för samma sak. Men en övning enligt open kinetic chain: chestlift och en övning enligt closed kinetic chain: pushup.)
  4. Pilatesövningar är både statiska och dynamiska.
  5. Övningarna är funktionella.
  6. Pilates fokuserar på korrekt andning.
  7. Pilates fungerar för många olika grupper av människor.
  8. Pilates är en form av mind/body-träning. Det går inte att fokusera på annat medan man tränar pilates.
Mina anledningar till att träna pilates:
  1. Jag blir gladare.
  2. Jag bygger upp en bra grundstyrka och hittar de djupa musklerna som inte hittas i traditionella maskiner på gym.
  3. Jag får energi.
  4. Det är perfekt för en löpare som jag eftersom jag automatiskt får in en hel del rörlighet. Som löpare får man väldigt stela baksidor till exempel.
  5. Jag kan utföra andra styrkeövningar med bättre teknik eftersom pilates lär mig att stabilisera innan jag utför en övning.
  6. Jag lär mig att djupandas vilket ger mig mycket i löpning. Att kunna ta djupa andetag och fylla på med luft även om jag är rejält andfådd är en förmåga som jag är väldigt glad över att jag fått genom pilatesträningen.
 
 
 
1 Madde:

skriven

Har aldrig kört pilates, men helt klart sugen på att testa. Känns som en träningsform för mig

2 Pärla:

skriven

Jag tror att du inspirerat många till att iallafall testa! Jag har fått en helt ny syn på pilates sen jag började läsa din blogg. Viktigaste känns ändå som att det gör dig gladare.

3 Emma:

skriven

Åh vilka bra tips! Tack grymma du

4 josse:

skriven

Åh jag måste prova pilates!!! Kanske är något för mej som är stel och har ont i kroppen

5 fnulan:

skriven

Det bästa för mig hade varit om du kommit hit och tränat med mig annars blir det liksom inte av....

Svar: Skype? :-)
Hanna

6 Sara:

skriven

Hm, jag har aldrig testat pilates men nu när jag läser om det här så känner jag att jag ska kika lite närmare på det. Det låter faktiskt som något som jag skulle behöva och som passar mig! :)

7 Petra:

skriven

Har inte provat pilates ännu men det verkar vara en riktigt bra träningsform :)
Har endast kommit igång med lite styrketräning :) kanske skall prova på pilates någon gång :)

8 Sandra:

skriven

Pilates är verkligen något jag borde prova, ska bara komma till skott 😉

9 Amanda :

skriven

Så härligt med träning skulle ochså vilja ängna mej åt träning ☺️

10 Mösstanten:

skriven

Intressant att få veta. Jag kör min egen lilla hemträning, men alldeles för sällan.

11 Jennysvardag:

skriven

Villa bra anledningar till att träna pilates, mer rörlighet är ju väldigt bra. Jag är lite små sugen på att testa på pilates :)

12 sofia:

skriven

Jag kan ju verkligen ingenting om Pilates sådär riktigt spännande när man får veta mer om just det. Det var verkligen massor av bra saker, kanske är det man ska börja träna när höften är bättre: Det är en rätt skonsam träning va? :)

Svar: Ja, det är det. Testade du inte övningarna du fick av mig?
Hanna

13 Sarah:

skriven

Jag har aldrig testat pilates :P Najs att du blir gladare och går energi av det :)

14 Fröken Rödlök:

skriven

Det är jättebra tips och jag önskar att jag tog åt mig mer av dem, det ser så roligt ut men har aldrig blivit av att jag provat på!

15 Lillfoppan:

skriven

Jag skulle nog börja med pilates jag så att jag kan börja fokusera på min andning lite mer, och vad kul att du känner att du blir gladare av pilates, det är ju det man vill och såklart energin är viktig och bra!

16 Daisy:

skriven

Gud vilka bra övningar och tips :) kul för dom som kan hålla på

17 Elin:

skriven

Fina tips du ger till dom som kan :)

18 Linda:

skriven

Jag har börjat studera dina övningar☺️. Jag har ont i ryggen och höfterna att pilates måste vara en bra träning för mig eller?

Svar: Skriver ett inlägg imorgon med tips för ryggen och höfterna. :-)
Hanna

19 Sofie:

skriven

Måste hitta tiden att testa alltså, låter så spännande =)

20 Anna svensson :

skriven

Hanna, du hade mig redan vid punkt ett! Oj vilken inspiration & motivation du är! Hejja hejja ❤️

21 Sara:

skriven

Djupandning är bra på så många sätt, jag var pinsamt nog väldigt omedveten om just det innan jag började med yoga. Numera använder jag det dagligen i olika situationer.

Tack för att du medvetandegör oss om fördelar med Pilates, där har jag mycket att lära!

22 Sofia Johansson:

skriven

Har hört mycket bra om pilates! Kanske får ta och testa det någon gång☺️

23 Ingmarie:

skriven

Härligt att hitta sin grej! Mycket är i princip samma som hur yogan funkar!

24 TwinMom.se:

skriven

Åh, har långe velat testa pilates! Får ta och göra det nu!

25 Dani:

skriven

Åh jag älskar pilates!!!

26 Anna:

skriven

Det där med pilates låter verkligen bra. Synd att det inte finns några sådana pass på gymmet där jag tränar. Jag som är så ovan hade nog behövt lite extra vägledning live. Har försökt hemma via youtube, men jag har svårt att fokusera hemma och jag blir osäker på om jag gör rätt.

Svar: Ett sätt att veta om man gör rätt är att om det blir galet jobbigt på en relativt "enkel" övning så gör man rätt. Känns det inget? Då gör man mest troligt fel. Men jag förstår vad du menar. Innan jag började träna i studio så filmade jag övningar och tog även bilder. Ett bra sätt att ha lite koll om man inte har tillgång till ett gym.
Hanna

27 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

skriven

Så spännande att ta del av, just det där med att du blir gladare gillar jag. Det visar på att det ger något för en, glädje är ju ändå det man ska sträva efter med träning :)

28 Amanda:

skriven

Pilates verkar vara en bra träningsform både för kroppen och även om man vill fokusera på att vara här i nuet. ? Eftersom man ska andas på ett viss sätt. :)

29 Michelle:

skriven

Kanske oxå borde göra mer pilates övningar :) vet ju att det ör bra att göra

30 Marie:

skriven

Har aldrig testat pilates men kan tro att det är en ordentlig genomkörare av kroppen

31 Yasmine:

skriven

Började faktiskt hela min träningsresa med just pilates och nu när jag går tillbaka till de övningarna så känner jag verkligen hur bra de bygger musklerna på djupet! :D

Kommentera här: