När plan A inte funkar får man ta till plan B

Jag ställde mig på löpbandet för att springa en femma. Efter två kilometer känner jag dock att jag måste bryta då jag har ont i mitt högra knä. Så vad tog jag då til. Testade att köra några övningar som tränar explosivitet och det fungerade. Drog på en tabatalåt på spotify och körde tre varv. Varannan intervall ben och varannan styrka för armarna.
Innan passet kände jag mig låg, trött och allmänt blaha men jag lät inte den känslan styra utan körde igång ändå. Och hur känner jag mig nu då? Pigg, glad och full med endorfiner. Underbart ju!
Glad över att jag hittade ett alternativt sätt att träna istället för att strunta i det när jag inte kunde göra det jag tänkt mig från början.
För så är det ju, att även om man har ont på ett ställe så kan man fortfarande träna det som inte gör ont. Att strunta i träningen helt bara för att man har ont är sällan en bra idé. Tvärtom kan inaktivitet göra att man får mer ont för muskler som inte får röra sig gör ont och blir stela. (Om man inte har någon kronisk sjukdom förstås, jag utgår från den friska kroppen i mitt inlägg).
1 Johanna Utterberg:

skriven

Vad skönt att du fick till träningen ändå och man mår ju så bra efteråt :)

2 Moa Larsson:

skriven

Fortsätter vara grymt imponerad över ditt tankesätt och din otroliga go! Intervaller är det som fungerar för mig och mina slitna handbolls- och boxningsknän då de får vila varannan minut.

3 blondina:

skriven

Vad flitig och duktig du är gumman :) Dock känner jag igen mig i de du skriver om knät, har sj strul med mitt högra :) sv; Det är väldigt skönt då jag dels är less på portaler, för de är ju en slags press då (tror inte man tänker på det alltid) men att skriva inlägg för att tjäna pengar (jag gjorde sällan sånt för vill liksom bestämma själv vad jag vill rekommendera) sen får man inte så mycket betalt per klick etc, sen är de flesta chattforum typ (blir sällan privat) skickar pm, lajvar etc och alla notiser man får så fort någon kommenterar vilket stressar så man fick stänga av notiser på mobilen för att slippa, sen när man loggar in är det typ 14 olika notiser, någon har svarat på din kommentar, någon har skickat pm, andra har gillat eller kommenterat. Jag får inga notiser här, jag ser bara att jag har fått kommentarer och det är så skönt :) Tycker du ska överväga och fundera på det, visst kostar det en slant men så värt det sen att äga ett eget domännamn ojoj :D Kram

4 Mina:

skriven

Känslan efter träning är svårslagen.
Det är lätt att ge upp om det gör ont och så härligt att du kunde träna något annat som inte gjorde ont.
Grym du är <3

5 Emma Engström:

skriven

Det är sjukt vad träningen kan göra för måendet liksom, man kan gå från noll energi till massa! :D <3

6 Michelle :

skriven

Härligt när man har bra låtar til träningen då blir det så mkt roligare :)

7 Jennysvardag:

skriven

Så bra att du hittade en träning som funkade för ditt knä. Man blir ju väldigt pigg och glad när man har tränat :)

8 Therese Carlsson:

skriven

Måste med hitta på något för att träna men är för lat 😊

9 Jennifer:

skriven

Hoppas ditt knä känns bättre snart :) Tur att du hade en andra plan..

10 Yasmine:

skriven

Gillar din inställning skarpt! :D Det är så sant det du säger! Kram

11 Michaela :

skriven

Minns en gång när jag höll på som mest när jag tränade och jag fick as ont i höften när jag sprang på bandet. När de inte gick längre så valde jag ngt annat som ja inte riktigt minns men ja fick till de där passet iallafall 😂

12 Mrs.Kjellström:

skriven

Knät är inget roligt att ha ont i, har sj en väldig smärta i knäna

Träning gör så mycket och inte enbart med kroppen utan huvudet med... De är en sådan härlig känsla :D

13 Sofie:

skriven

Grymt bra att fortsätta med något annat när det första säger stopp. Bra att ha alternativ till hands. Så gör coacherna för oss på träningen, en del har ju problem med knä eller handleder och då kanske man inte kan göra allt. 😊❤️

14 fnulan:

skriven

Din fina goa hurtigbulle, du är så häftig. Jag letar bara ursäkter att slippa....

15 Carolina :

skriven

Vad skönt att alternativ två fungerade bättre än alternativ ett! Vill börja träna igen, men glöms alltid bort 🙈

16 Amanda:

skriven

Härligt att du ändå tränade fast du kände att du inte hade någon lust. Och så är det när man får något gjort som man kanske inte vill/har lust med känns det skönt sen :)

17 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

skriven

Så spännande att läsa, jag har hört detsamma att det är just så att man ska köra på i alla fall :). Tror det finns en sanning bakom det. Nu kör jag med mina promenader men istället för att köra på med tvång med misslyckanden, försöker jag tänka att just idag gick kroppen annat. För mig har det varit loppisrundor och bära kartonger (tunga) samt planterat två rosenbuskar tror det blev bra träning med :)

18 Ullie:

skriven

hi hi u är så duktig på att pusch o komma med alternativv.
tyckte hon va lite lik dej som dömmer tjej fotbollen nu då sverige ligger under med 1-0
Hoppas du får n fin morgon dag kram

19 Katja :

skriven

Vad tråkigt med knät men grymt att du kunde ladda om och köra något annat!!

20 Åse:

skriven

Har du problem med ditt knä? Sett att du skrivit förr att du fått Avbryta pgr av de :)

Svar: Jag har ont till och från. Tror det blev när jag krockade med en spelare på fotbollsplan, ramlade och slog i knät i konstgräset.
Hanna

21 My Nordqvist:

skriven

Såå himla bra :D

22 Matilda Berlin:

skriven

Du är ju verkligen så himla grym hjärtat!! Tusen tack för att du är en sån inspirationskälla! STOR KRAM <3

23 Marie:

skriven

Ja det är sant som du säger, annars skulle man nog ha ont ofta och strunta i träningen så starkt och bra tänkt

24 Anna:

skriven

Härligt med träning! :)
sv; ja det är precis så det är!

25 Sandifighter:

skriven

Även om man har en kronisk sjukdom så är aktivitet/träning bra. Se på mig, ont till tusen nu när jag inte orkar ta mig till gymmet. Mannen ville ut och gå idag. Tröttheten skriker näääää, hjärnan skriker du måste ut och röra på dig, ska bli spännande att se vem som vinner 😉😂

Svar: Heja dig! Jag hoppas att hjärnan vann. Kram!
Hanna

26 JUNITJEJ:

skriven

SÅ bra med en plan B!! Då blev träningen av iallafall. Du är duktig med din träning!

27 Fröken Rödlök :

skriven

Att haont nånstans har alltid vart en ursäkt för mig till stt slippa träna men du har ju verkligen rätt, finns annat man kan göra istället.

Kommentera här: