Idag har fokus varit andning

 
I dagens pilatesklass låg fokus på principen andning. Till min hjälp hade jag pilatesringen som får föreställa min core, en cylinder där botten motsvarar bäckenbotten, toppen diaphragman, sidorna revbenen och mitten magmuskler fram och ryggens muskler på baksidan. Att tänka på andningen i form av bilder eller i det här fallet en ring, gör det lättare att fokusera på andningen och att hitta hur man ska andas. I pilates pratar man om att andningen är tredimensionell, det vill säga att revbenen expanderar åt sidorna, framåt och bakåt på en inandning och ringen gör det lättare att ta den specifika andningen från teori till praktik. Sen finns det andra saker som blir svårare istället. Det blir tyngre för kroppen i övningarna när man lägger till ett motstånd.
Nu sitter jag och äter frukost och ska alldeles strax pallra mig iväg för ett kort pass på jobbet. Önskar dig en härlig dag!
 
 
1 Johanna:

skriven

Detsamma, ha en fin dag :)

2 Matilda Berlin:

skriven

Men så bra!! Det här är något jag med borde se till att jobba mer på! Så tack för tipsen vännen!! STOR KRAM <3

3 Madde :

skriven

Andningen är så otroligt viktig känner jag. Med en bra andningsteknik kommer man långt.

4 Madde :

skriven

Andningen är så otroligt viktig känner jag. Med en bra andningsteknik kommer man långt.

5 PT Lilla Ax:

skriven

Jag gillar kunskap! Visst blir det lättare att förmedla djupandning när man kan hjälpa mottagaren att visualisera det de gör. Har faktiskt inte använt just ringen som beskrivning dock, tack!

6 Amanda :

skriven

Hoppas du får en bra dag på jobbet ☺️

7 Åse:

skriven

Nåt som jag verkligen skulle behövt träna är böckenbotten men jag tycker de är så svårt.

8 Therese Carlsson:

skriven

Du får ha en bra och mysig alla hjärtans dag idag

9 Joy:

skriven

Oj, spännande med den där ringen! Aldrig hört talas om innan heller. Vad menas med att tänka i form av bilder? :) Kram!

10 Sandra:

skriven

Oh hej och hå, det var en massa jag fattade noll utav haha
Men jag önskar dig en fin dag också ❤

Svar: Haha, jag kände när jag läste inlägget att det blev kanske lite klurigt att förstå.
Hanna

11 Anna:

skriven

Alltså jag blir så sugen på att börja träna pilates när jag läser din blogg! men skulle så vilja träna det i grupp. Måste undersöka om detta finns här var jag bor 😊

12 Maria :

skriven

Det är alltid bra att andas men härligt att du delar med dig på ditt sätt fina du.

13 sofia:

skriven

Åh vad bra att ni fokuserade på andingen! Det kan vara riktigt svårt det där tycker jag, glömmer lätt bort andningen när jag tränar något. Tänkte även önska dig en fin alla hjärtans dag :) <3

14 Viktor Högnäs:

skriven

Jag hoppas såklart du får en toppendag idag! Skönt med ett kort pass på jobbet bara! :)

15 Emma Engström:

skriven

Andningen är så viktigt i mycket så det är verkligen ett himla bra fokus och grymt att öva på! :D <3

16 Frökenny :

skriven

Så bra att fokusera på andningen ofta märker man ju få också om man är spänd.🌸💕

17 Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

skriven

Längesen jag tränade pilates nu. Testade några gånger för ett par år sen, väldigt bra träning! :)

18 Maria Pettersson:

skriven

Det där låter som något jag borde prova nu efter kejsarsnittet! :)

19 Maria Pettersson:

skriven

Det där låter som något jag borde prova nu efter kejsarsnittet! :)

20 Jennifer :

skriven

VAd härligt med ett kort pass på jobb :) Hoppas du har en mysig alla hjärtans dag :D

21 Natalie:

skriven

Ja ibland glömmer man bort hur viktigt det är att tänka på andningen. Super bra inlägg. ♡

22 Jennysvardag:

skriven

Så intressant att få veta mer om pilates och andning. Kan tänka mig att det är svårt att hitta rätt med andningen

23 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

skriven

Andningen är verkligen en viktig sak :). Låter spännande så där med tredimensionellt aldrig hört om saken innan. Dock testade jag pilates på gym förut :).

Hoppas arbetsdagen var bra :D

24 Carolina cuevas:

skriven

å denna öveningen blev jag riktigt nyfiken på och skulle tänka mig att testa den.

25 Snabela :

skriven

De där var bra tips på hur man ska andas. Det ska jag testa vid tillfälle.

26 www.nouw.com/sannaevelyne:

skriven

Så bra att visa så det blir extra tydligt :)

27 Daisy:

skriven

Andningen är så viktig i allting, träning psykisk ohälsa ja allt 🙏

28 Melissa Skywalkz:

skriven

Kan du något om att andas genom magen istället för lungorna? Om du fattar vad jag syftar på, hahah. Jag försöker verkligen lära mig men det går sådär :/

Svar: Jag förstår vad du menar. Jag tycker att det är lättare att andas med magen än den andning som jag beskriver i inlägget. Måste fundera lite över hur jag ska förklara på bästa sätt. Får nog bli genom en video. Jag återkommer. :-)
Hanna

29 Fnulan:

skriven

Om du gillar det där med andning så tycker jag att du ska kolla upp "Andningsminuten" på youtube. Kolla den med Anna H Buitenhaus. Den är som balsam för själen och ett bra redskap vid stress. KRAM

Svar: Tack så mycket för tipset! :-)
Hanna

30 Madelene:

skriven

Så smart att ta sig till hjälp med en sådan ring. Skulle inte du kunna visa de mer i en rörligbild med denna ringen?

31 Johanna:

skriven

Intressant och läsa. Andning är viktigt och bra för kroppen. Hoppas ditt korta jobbpass gick bra :)

32 Annica:

skriven

Det där var ett väldigt bra och illustrativt sätt att tänka. Tack för att du delar med dig av detta, ger en annan lite att fundera och tänka över. :)

Kommentera här: