Fem en fredag vecka 7: Avkoppling

 Jag har en ny klänning i garderoben. Den är rosa, luftig och alldeles underbar. Jag tänkte först inte köpa den men sen så blev det ett klick ändå.
Det är en trött Hanna som sitter här. Det är så skönt att det är fredag och att jag äntligen får sitta i soffan och koppla av. Jag känner mig helt färdig nu efter att ha jobbat i tre dagar. Inte klokt vad en influensa tar på kroppen. Nu har vi alla varit sjuka utom Rickard. Jag hoppas att han klarar sig från att bli sjuk.  Men en fem en fredag ska vi såklart köra och måste säga att temat passade verkligen bra in på min känsla.

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Glöm inte att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Hur kopplar du av på bästa sätt?
  2. Är du bra på att vara ledig?
  3. Vad gör dig stressad i en avkopplad miljö?
  4. Använder du dig någonsin av skärmfria tider?
  5. När kände du dig som mest avkopplad sist?
1. Jag älskar att läsa böcker och tycker det är den ultimata avkopplingen. Men det finns ett stort aber, när jag läser böcker så varken hör eller ser jag något förrän boken är utläst. Jag streckläser och det är ju inget kul för familjen. Så därför gör jag det inte så ofta. Nu har jag inte heller riktigt tiden till att läsa annat än min kurslitteratur. Så svaret på frågan får istället bli: träning och då särskilt pilates. Det spelar ingen roll med vilken känsla jag går in  med i ett pass. Efteråt känner jag mig alltid glad, pepp och lugn.
2. Ja det är jag. Jag är expert på att sitta i soffan och tillåta mig själv att göra ingenting om det är det jag vill.
3. Något jag har svårt för är ljud. Till exempel om jag har rast samtidigt med någon och den börjar prata i telefon eller sätta på något klipp med ljud på telefonen. Det blir jag stressad av.
4. Inte när jag är hemma. På jobbet blir såklart naturligt skärmfri tid och likaså på fotbollsplanen. Det är något jag behöver bli bättre på.
5. Igår efter pilatespasset. Kroppen har fått jobba men jag är inte helt slut utan känner energin i kroppen och mjuk.
1 Inne hos Ina:

skriven

Jag är alltid jättetrött på fredagar, tror att det är kroppen som slappnar av. Håller med om ljud förresten, tycker att det är både störande och stressande.

2 Jennysvardag:

skriven

Att läsa en bra bock som en deckare är avkoppling. Kan tänka mig att pelates är bra avkoppling. Klänningen är jättefin på dig

3 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

skriven

Åh böcker ja, önskar jag hade mer tid för att läsa. Det är ju definitivt något som är bra för att komma ner i varv och få avkoppling :). Skulle också vilja ha den där känslan för att koppla av som du beskriver :)

4 Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

skriven

Vad skönt att du är bra på att slappna av. Jag har väldigt svårt att slappna i hjärnan då min hjärna ofta går på högvarv

5 Elisa:

skriven

Först och främst, snygg klänning! Såg riktigt vårig ut. :)
Känner att jag också kan ha svårt för ljud. Inkräktar i min sfär om jag försöker tänka på annat och ta det lugnt. :)

6 Joy:

skriven

Kul att få läsa dina svar! Jag blir också stressad av ljud, när det är rast måste jag verkligen ha lugn och ro.

7 Therese Carlsson:

skriven

Fin klänning du köpte 😊 man kan vara trött ett tag efter en sån där influensa men vila upp dig i helgen
Ha en fortsatt bra fredag

8 Pärla:

skriven

Skönt att kunna sitta och njuta av ingenting, jag har själv tyvärr på tok för svårt för det.

9 Carolina cuevas:

skriven

Å är det den klänningen som du har på dig på bilden?I såfall var det längesen du köpte den? usch ja influensan tar väldigt mycket energi från en,hoppas att ni alla får vara friska nu.Ha en underbar fredagskväll

Svar: Nej det är bara en vecka sedan som jag köpte den. Kollade på Nellys hemsida men den verkar vara slutsåld.
Hanna

10 sofia:

skriven

Ja fy, inlfuensa kan verkligen suga ur all energi man har i kroppen. Hoppas verkligen att han klarar sig så han inte blir sjuk också nu när ni är friska igen. Verkligen en magisk klänning, underbart att det snart är så pass varmt att du kan använda den, förhoppningsvis ;)

11 Karin:

skriven

Håller med dig! Det är så avslappnande att läsa böcker. En av de bästa sakerna en kan göra. :)

12 Amanda:

skriven

Vad roligt att läsa dina svar och vilken fin ny klänning 😃

13 Frökenny :

skriven

Å, vad härligt med en ny klänning, den ser jättefin ut. Älskar rosa!😍

14 A:

skriven

Ja, influensa är inte ett dugg snällt mot kroppen. Det tar ett tag att bli sig själv igen! Men skönt att du åtminstone känner dig frisk igen!!
Har också varit så där med böcker och önskar att jag kan komma tillbaka till det, men just nu, efter utmattning, ångest och depression, så har jag ganska svårt för att koncentrera mig en längre stund. Det stör mig enormt!

15 Daisy:

skriven

Gud vilken fin klänning , ser super skön ut :) tur att du köpte den ändå 🤩

16 Sofie:

skriven

Vad roligt med fem en fredag. Synd jag inte såg det tidigare då hade jag kunnat vara med :)

17 Kamilla:

skriven

Jag är världs bäst på att vara ledig och göra roliga saker men också på att lata mig ordentligt. Läsa böcker eller att gå i skogen tycker jag är bra avkoppling

18 Amanda:

skriven

Jag älskar att läsa böcker jag med det är en riktig avkoppling för mig med, Vad för böcker läser du om det inte är kurslitteratur? :)

19 Sarah:

skriven

Så fin klänning och så fin färg :) Hoppas att han klarar sig från influensan :)

20 MADDISENJ.SE - mode och föräldraskap:

skriven

Men wow vilket fin klänning, passade dig riktigt bra ju!!

Jag är dålig på att koppla av har jag insett, något jag verkligen behöver träna på!!

21 Mirre - Sweetwords:

skriven

Jag har också svårt om det är för mycket ljud, då blir jag stressad. SÅ fin klänning, vart är den ifrån?

Svar: Klänningen är från Nelly. Kollade om den fortfarande finns kvar men den verkar vara slutsåld.
Hanna

22 Paula:

skriven

Pilates har jag inte tränat i grupp men minns för många herrans år sen när det introducerades, då pratar jag innan internet! Köpte mig en bok med pilatesövningar och ett tag tror jag nog att jag höll på hemma på vardagsrumsgolvet. All motion som blir av är bra! Trevlig helg

23 Michelle :

skriven

Va skönt för dej att du äntligen kunnat jobba men även lite behövlig avkoppling :) hoppas han klarar sej från att bli sjuk . 💕

24 Moa hansson:

skriven

Vad kul med fem en fredag, bästa sättet för mig att koppla av är med lugn musik :)

25 Lexochlogan :

skriven

Klänningen var jättefin så förstår att det blev ett köp. Listan såg jag på någon annan blogg med, tycker det är kul att man skriver om olika teman. Själv är jag kass på att hantera stress och borde absolut har skärmfri tid

26 Amanda :

skriven

Jag kopplar av på bästa sätt genom. Att lyssna på en ljudbok eller se en serie

27 Johanna:

skriven

Så himla intressant! Visst blir man lugn av träning, det är ju så himla magisk känsla efteråt. Behöver också bli bättre på att ha skärmfri tid. Har nästan bar app jobbet och medan jag sover. Kram <3

28 TwinMom.se:

skriven

Så himla roligt att läsa! Jag skulle gjort denna jag med men somnade med dötttarna strax efter 19😂

29 Annica:

skriven

Jag har grymt svårt att lägga undan alla slags skärmar.. Jag har märkt att enbart med mobilen sitter jag cirka 3-4 timmar om DAGEN! Vilket är helt absurt..

30 Sophia W :

skriven

Håller med om det med träning 😊 men att träna är ju bra mot det mesta 👍

31 Sandra:

skriven

Jag har faktiskt också börjat gilla 5 en fredag, så intressant att få läsa andras svar ❤

Kommentera här: