Styrka för baksida lår

Idag tipsar jag om två av mina favorit pilatesövningar för baksida lår. Den första på videon har jag haft med på alla mina senaste pass men den andra testade jag på mitt pass i måndags. Grymt bra övningar båda två.
Förberedelse: Andas in, andas ut och aktivera mage, lyft upp benen från underlaget och aktivera musklerna ända från rumpan ut till tårna. (Ja, lite krampvarning i foten men andas genom det så brukar det för det mesta släppa) Andas in, Böj i knäna och flexa fötterna så fotsulorna är upp mot taket.
Utförande: Andas ut och lyft benen, Andas in och sänk. Repetera 6-10 gånger.
Övning nr 2 förbereds på samma sätt som övning nummer ett. Men här lägger vi på att sträcka ut benen och sedan böja. Samt flexa och pointa fötterna. Det viktigaste är att hela tiden ha aktiva magmuskler och lyfta upp låren från mattan. 
1 Johanna:

skriven

Bra tips, brukar köra något av en variant med att lyfta låren från golvet och flytta dem utåt och inåt. Roligt med fler varianter :)

2 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

skriven

Det där ser ut att ge ganska mycket med träningsvärk efteråt :D. Kan vara värt att testa :D

Svar: Haha, ja. Det är tufft för baksida lår. :-)
Hanna

Kommentera här: