Kärlek för ryggen

Jag fortsätter med min utmaning och halva är nu gjord. Jag valde att gå ut och hade egentligen tänkt mig ett annat ställe. Men så såg jag tre träd som tillsammans bildade ett uterum med det täta lövverket. Jag var bara tvungen att placera min matta här och köra igång.
Allt jag behöver, telefon, hörlurar och så en matta. Solsken, fågelkvitter och en frisk bris. Pilates utomhus är oslagbart!
Idag låg fokus på ryggen, extensioner, flexion och rotation. Att hitta känslan i att låta hela ryggen jobba och öka medvetenheten i hur jag gör saker. Är axlarna uppe vid öronen till exempel och när jag gör en rolldown, rullar jag igenom hela ryggen eller gör jag hela rörelsen i ett svep? Låter krångligt i text men jag lovar att det inte är det. Med en duktig instruktör som kan "cuea" så är det inte svårt. Jag hade ingen vägg så jag körde rolldown mot ett träd. Människorna som gick förbi undrade nog vad jag höll på med. Önskar att de hade vågat fråga.
Glad tjej efter trettio minuters härligt jobb för ryggen!
Om man har ett stillasittande jobb, men även annars också såklart, är det viktigt att jobba med ryggen och låta ryggen jobba i alla rörelseriktningar. Framförallt extensioner som är en motvikt till alla flexioner (framåtlutad vid en dator till exempel eller när man sitter i soffan och tittar på tv. 
1 Lina:

skriven

Haha men va härligt, det hade varit kul om folk vågade fråga såna saker lite oftare :) Förstår att du valde den där platsen, såg jättemysigt ut!

Svar: Ja istället för att bara titta. :-) Men om jag gör det fler gånger kanske folk till slut vågar sig fram. :-)
Hanna

2 Emma Engström:

skriven

Dunderhärligt det låter! :D

Svar: Det var härligt! :-)
Hanna

3 Linda Ph:

skriven

Så grym du är!

Svar: Tack, vad snällt skrivet!
Hanna

4 Miss Jennifer:

skriven

Härligt att kunna göra det utomhus :D

Svar: Ja det var underbart! :-)
Hanna

5 Hanneles bokparadis:

skriven

Lyckliga jag som har en lycklig rygg.

Svar: Det har jag med men den behöver tas omhand ändå för att fortsätta vara lycklig. 😊
Hanna

6 Monnah:

skriven

Jag har haft en frisk rygg i hela mitt liv, men nu har jag antagligen trängningar i nacken som orsakar ont i axeln. Det känns som att det strålar från en punkt i ryggen, men svågern (sjukgymnasten) kunde snabbt föra mig ur den villfarelsen... Själv älskar jag yoga, men pilates verkar ha vissa grunder gemensamt med yoga?

Svar: En del saker kan påminna om yoga men det finns många skillnader. Den viktigaste skillnaden är att det inte finns något andligt inslag i pilates. Pilates är framförallt funktionell styrketräning för hela kroppen, framförallt core men hela kroppen får sig en genomkörare. Tråkigt med trängningarna. Hoppas att det snart blir bättre!
Hanna

Kommentera här: