Att tilta bäckenet

Är du precis som jag väldigt svank i ländryggen? Då är det här inlägget för dig. I pilates pratar man om att jobba med bäckenet i neutral position. Den neutrala positionen får man när de båda ASIS (en del av höftbenen) är i linje med pubisbenet. Ryggraden är också i neutral, det vill säga att ryggraden följer sin naturliga kurva. Man kan jobba med bäckenet i neutral medan ryggraden inte är det, till exempel i chestlift.
Ett framåttippat bäcken kan orsaka:
- smärta i knä/ländrygg
- dålig hållning i övningar
         Varför ska man tilta bäckenet?
Det finns stora fördelar med att jobba med bäckenet i neutral position Till exempel så uppmuntrar det till balanserad muskelutveckling i bäckenkomplexet och korrekt muskelaktivering. Hållningen blir också mycket bättre. I den vänstra bilden står jag bara rakt upp och ner och det är också så jag står när jag bara "står" och inte tänker så mycket. Skillnaden i den högra bilden är att jag har kopplat på magstöd och tiltat bäckenet bakåt.
I videon nedan drar jag en snabb genomgång hur du kan jobba med bäckenet. Ställ gärna frågor i kommentarsfältet om det är något som du tycker att jag förklarar otydligt.
 
1 Anna svensson:

skriven

Vilka bra tips! Tack 😍😍

Svar: Varsågod! :-)
Hanna

2 sandi_fighter:

skriven

Tack för suveränt tips 👍

Svar: Det var så lite! :-)
Hanna

3 Jennysvardag:

skriven

Så bra inlägg! Jag försöker alltid hitta rätt position med bäckenbenet när jag yoga. Nu har jag lärt mig hut jag ska göra :)

Svar: Vad bra att du blev hjälpt av mitt inlägg. Hoppas ju på att folk har användning för mina tips.
Hanna

4 Pärla:

skriven

Har samma ”problem” skulle nog behöva träna lite så tack för bra tips!

Svar: Kul att du uppskattar mitt tips! :-)
Hanna

5 Frökenny :

skriven

Perfekta tips för mig som också svankar i ryggen!🌸💕

Svar: Åh vad bra. Inte att du svankar alltså men att du kan använda mina tips.
Hanna

6 Sanna:

skriven

Bra inlägg 😍😍

Svar: Tack så mycket!
Hanna

7 Julia:

skriven

Riktigt bra inlägg och jätte bra tips fick jag 😊

Svar: Kul att du tyckte det!
Hanna

8 Natalie:

skriven

Jättebra inlägg! Nu kör jag inte själv pilates osv men jag kan tänka mig att detta kan hjälpa många!

Svar: Det är bra för alla! :-)
Hanna

9 Emma Engström:

skriven

Så himla bra att man kan göra videos, blir så mycket bättre förklarat! :D

Svar: Jag fick ett stativ till kameran av maken i födelsedagspresent och det har blivit väl använt kan jag säga.
Hanna

10 Madelene:

skriven

Så bra inlägg! Måste själv börja tänka mer på min hållning

Svar: Det behöver vi alla. Jag kommer alldeles för ofta på mig själv med att sitta som en hösäck. Men det har blivit bättre sedan jag började träna pilates.
Hanna

11 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

skriven

Intressant jag har aldrig ont i de delarna själv men däremot nacke och axlar, finns det något bra att träna även där?

Svar: Ja det är klart det gör. Men jag måste fundera lite. :-)
Hanna

12 Sara:

skriven

Gillar verkligen dessa inlägg, jag själv har inte detta problem men vet en kompis som har så jag ska tipsa henne om ditt inlägg 👌🏻☺️

Svar: Ja men gör gärna det. Övningarna jag har med i min lilla video är basic pilates så alla har nytta av dem. :-)
Hanna

13 sofia:

skriven

Helt perfekt att du visar på videon, det uppskattas verkligen :)

Svar: Kul att du gillar videon. :-)
Hanna

14 Viktor Högnäs:

skriven

Intressant inlägg att få ta del av :) Härligt!

Svar: Kul att du tycker det!
Hanna

15 Ingmarie:

skriven

För mig handlade det verkligen om att hitta de där djupa pyttesmå musklerna djupt inne nedanför naveln.

Svar: De är superviktiga att hitta, mycket viktigare än "sexpacket".
Hanna

16 Johanna:

skriven

Tänk ändå att ens hållning kan påverka så himla mycket. Tycker det är intressant även om det är ett stort problem, även för mig. Har så ont i ländryggen efter en dag med mycket gång och stående. Så bra inlägg, ska göra dina övningar i videon. Kram fina du <3

Svar: Hållningen är allt! Dessa övningar som jag tipsat om är basen i pilates och något som alla skulle behöva göra. Imorgon kommer det komma upp en ny klass. :-)
Hanna

17 Liw:

skriven

Bra tips. Jag är själv inte svankryggad men dessa övningar är bra för mig med är min upplevelse när jag testat dem 👍

Svar: De här övningarna är bra för alla. De är basen i pilates. :-)
Hanna

18 Sandra:

skriven

Vet inte om min kommentar kom med, men superbra hjälp du get oss, jag försöker tänka på det, men ibland glöms det bort. Jag ska träna på detta 😊 tack 😊

Svar: Jag glömmer också bort. Det är så svårt i vardagen att hela tiden tänka på hållningen.
Hanna

19 Sara:

skriven

Som pilatesinstruktör, hur skulle du rekommendera att jag jobbade med en för rak svank? En sjukgymnast förklarade för många år sen att den mer liknar ett utropstecken än ett frågetecken eller något i den stilen. Han tyckte att jag på en månad skulle lära mig att klara 100 situps,100 höftlyft,100 armhävningar och 100 rygglyft i övrigt beredda han sig som en general ur amerikanska flottan typ så jag bokade inga fler tider.


Svar: Hej! Tack för din fråga. Jag har svarat på din fråga i ett inlägg som kommer upp under morgondagen. :-)
Hanna

20 Mösstanten:

skriven

Jag har en rejäl svank så det här med bäckenet ska jag tänka på.

Svar: Vad bra att du kan använda dig av mitt tips! :-)
Hanna

Kommentera här: