En boklista

Jag tänkte att det kan vara lite kul att göra en boklista. Frågorna kom jag på när jag städade bokhyllan häromdagen. Jag har dock minne guldfisk och skrev ner rubrikerna för att inte glömma bort någon. Tidigare i somras kom jag på en bra början på en bok. (När jag var barn så var det en av mina drömmar att bli författare...) När jag kom på den snilleblixten satt jag i bilen och hade ingen möjlighet att skriva ner den och som med alla andra genialiska tankar (enligt mig) så försvann det. Hade varit lite kul att spinna vidare på den idén. Det skulle bli en deckare med ett ruskigt mord. Men åter till listan. :-)
Just nu läser jag
Arvet efter dig av Jojo Moyes. Jag måste bara fortsätta och läsa om hur det går för Lou och hur hon lär sig att leva med saknaden och sorgen efter Will.
Så här håller jag koll på böckerna jag läst:
Jag upptäckte häromdagen när jag gick igenom bokhyllan att jag faktiskt inte har koll på vilka böcker i hyllan som är lästa. Det är kanske ett femtontal som jag inte läst än. Jag behöver börja skriva upp alla böcker jag betar av.
Senast lästa bok
Livet efter dig av Jojo Moyes. Och vilken fantastisk bok det är!
Favoritbokserie:
Jag har tre serier som jag älskar, nämligen
- Fifty shades of grey
- En shopaholics bekännelser ( jag har läst 6 stycken och jag såg nu att det kommit ut två till. Framöver ska jag läsa dom också.)
- Twilight: favoritserien alla kategorier. Dessa böcker har jag läst många gånger.
En bokserie jag vill läsa fler böcker i:
Jag skulle vilja läsa med om barnmorskan Cecilia Lund.  Jag hoppade in i serien mitt i och skulle vilja läsa den från början. De som jag har läst är: Systerskap, Blodsystrar och Nattsländan. Det är Katerina Janouch som skrivit böckerna.
Bästa science fiction
Hungerspelen! Jag älskar böckerna men jag tycker även att de lyckades väldigt bra med filmatiseringen.
Hemskaste självbiografin jag läst
Pojken som kallades det
Pojken som inte fanns
Pojken som överlevde.
Dave Pelzer berättar om sin uppväxt. Först när han bodde tillsammans med sin mamma, pappa och syskon. Mamman behandlade honom fruktansvärt illa och det är skrämmande att läsa hur illa behandlad han blev.  och sedan när han bodde i fosterhem och kampen där. I sista boken får man följa honom som vuxen och med egna barn.
 En bok jag aldrig kommer glömma bort exakt när jag läste:
2003 var jag gravid med Samuel och jag fick boken "Påven Johanna" av min pappa i julklapp (eller om det var födelsedagspresent. Just den detaljen minns jag inte.) På julaftonskvällen så sträckläste jag boken och jag kunde verkligen inte lägga i från mig den. Klockan ett på natten hade jag läst ut den och jag minns att jag tänkte "om förlossningen startar nu så kommer jag inte vara utvilad när det är dags". Halv två kom första känningen, precis som beräknat, 25 december. Men förlossningen tog tid och ut kom han på annandag jul.
Favoritförfattare:
Lucy Dillon! Jag tycker mycket om sättet som hon porträtterar sina karaktärer och hur hon väver samman berättelserna och relationerna allt eftersom.
Böcker som jag haft i hyllan länge och som jag vill läsa i år:
Morgon i Jenin
Tusen strålande solar
Flyga drake
Tre böcker som avviker från all chiclit jag läst. Just därför ska de läsas endera dagen. Först ska jag bara beta av böckerna som jag bloggat om den senaste veckan.
Mest sorgsna bok jag läst
Livet efter dig av Jojo Moyes. De sista trettio sidorna satt jag och läste med både tårarna och näsan rinnandes. Så
Sämsta bok jag läst
Det får bli sommarföljetongen som gick i Corren, Silvervägen. Slutet var spännande men annars, nja. 
PS: Den här sommaren har jag läst fler böcker än vad jag gjort de senaste åren. Jag har fått dille.... Nu i augusti har jag läst:
Livet efter dig
Allt eller inget
Strandcafét
Visselblåsaren
Den jag ville ha
 
 
 
 
1 Mösstanten:

skriven

Kul att du har boklista! Morgon i Jenin har jag läst och tyckte den var bra. Fin inblick i Mellanöstern. Tusen strålande solar har jag läst och i morgon kommer recension på min blogg. En jättebra bok! Påven Johanna läste jag för ganska länge sedan med behållning.

Svar: Jag ser fram mot din recension! 🙂
Hanna

2 Frida G Svensson:

skriven

morgon i jenin är en av mina favoritböcker! HELT magisk! Du har en underbar läsning framför dig!

Svar: Vad härligt att höra! Då ska jag hugga tag i den närmaste dagarna. :-)
Hanna

3 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

skriven

Vilka härliga boktips du ger i form av böcker du gillat :). Jag skulle vilja läsa de där Arvet efter dig, har böckerna här hemma :)

Svar: Ja gör det men ladda upp med näsdukar. Jag satt och grät som ett barn.. Måste se filmen med!
Hanna

4 Kristina:

skriven

Jag kan rekommendera en sida på nätet som heter boktipset.se (om du inte redan hittat dit). Där betygsätter (och recenserar) du böcker du har läst. Utifrån det kan du sen få tips på andra böcker du kanske är intresserad av, och du kan slå upp nästan vilken bok som helst och få en uppskattning på vad du kommer att tycka om den. Suveränt.
(Finns även filmtipset.se med samma upplägg)

Svar: Tack snälla för tipset. Jag ska spana in den sidan.
Hanna

Kommentera här: