#Cleaneating - en ätstörning?

Jag har alltid tänkt att cleaneating handlar om att äta så "ren" mat som möjligt. Det vill säga så naturligt och fritt från tillsatser som det bara går. Att välja att laga mat från grunden istället för processad mat. Tidningen Må bra definierar cleaneating så här:
"Clean eating handlar om att välja så orörda råvaror som möjligt. Egentligen är inte det här något nytt. Clean eating är egentligen bara ett nytt sätt att säga att bra mat är – bra. Det ska vara näringsrika råvaror, man ska laga maten från grunden och undvika tillsatser. Maten ska också helst vara fri från tillsatt socker. Det handlar om att äta mycket frukt och grönt, gärna vegetariskt ibland, så oprocessad mat som möjligt (det vill säga inte färdiga köttbullar eller fiskpinnar, utan rent kött och ren fisk), fiberrikt och så vidare. Tanken är att maten ska vara så näringsrik, naturlig och fräsch som möjligt. Man vill inte äta bröd som står sig en månad på butikshyllan eller kladdig potatissallad som producerats i ett industrikök, eftersom man föreställer sig att kvaliteten är sämre."
Jag hamnade i ett intressant inlägg om just cleaneating. Min känsla som jag fick när jag läste inlägget var ett skuldbeläggande av kvinnor som valt en annan livsstil än henne. I det här fallet kvinnor som "bara äter smoothies och frökex".  Jag delade med mig av mina tankar och svaret jag fick provocerade mig en hel del faktiskt. Häng med!
  • Cleaneating - en kvinnofälla?
Att vilja äta en så ren kost som man bara kan, kan inte jag se som en kvinnofälla. Kvinnofällan anser jag ligga i att kvinnor inte får äta som de vill utan att det ska anses som att de sitter fast i en kvinnofälla, eller tron att de har ätstörningar. Av nyfikenhet så gick jag in på hashtaggen #cleaneating och ser en enda blandning av träningsbilder, mat och tjejer och killar som visar upp sina muskler. Inte en enda smoothie eller frökex så långt ögat kunde nå faktiskt.
Här sitter jag med min "onyttiga" smoothie. En smoothie som består av grädde, jordnötssmör, banan, mango och hallon. Till det blev det också två kokta ägg. Jag använder bara ICA´s ekologiska jordnöttsmör. Smöret består av endast jordnötter. Inga tillsatser så långt ögat kan nå. Det finns en studie som visade att en smoothie gjord på grädde som bas mättar riktigt bra. Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad den hette eller var jag läste det. 
Att förutsätta att folk har ätsörningar för att de har valt ett annat sätt äta, i det här fallet smoothies och kex. Ja, om det handlade om att äta bara det men det tror inte jag är hela sanningen. Visst kan någon faktiskt ha en ätstörning men att förutsätta att alla har det är verkligen ett lågvattenmärke. Det är naivt att tro att det som visas på sociala medier är hela sanningen. Ska man ta det för hela sanningen så gör jag inget annat än att träna enligt mitt instagramkonto.
Jag funderar även på vad som är riktig mat. Vem sätter ramarna och vem bestämmer gränserna för vad som är riktig mat och vad som inte är det. Överens kan vi kanske vara om att godis, snask och så vidare inte är riktigt mat. Men allt annat då? Kött, fisk, ägg, mjölk, grönsaker och så vidare. Jag kan inte låta bli och tycka att det är ett väldigt dumt utrryck och svårdefinierat.
 
 
 
Kan man inte bara acceptera att alla har rätt att välja sitt eget sätt att leva. Det som är viktigt för mig kan vara oviktigt för någon annan och så vidare. Där tycker jag är den riktiga kvinnofällan, att kvinnor inte är fria att äta som de vill. Oavsett om det handlar om att dricka smoothies eller äta en riktig köttbit. Jag håller dock med henne om det sista hon skrev: Våga äta! Våga äta ordentligt och våga äta dig mätt!
 
 
 
1 Egologiskt:

skriven

Intressant diskussion!

Svar: Ja visst är det intressant att fundera över. :-)
Hanna

2 Kattis:

skriven

Sista meningarna var verkligen bäst, våga äta!😀

Svar: Tänk om alla vågade det! Då skulle mängder med problem undvikas. :-)
Hanna

3 Anonym:

skriven

Jag skulle inte säga att det inte är någon form av ätstörning utan det är bara att se tillbaka innan industrialiseringen för att se hur matvanorna var då - Inga tillsatser överhuvudtaget.

Svar: Jag förstår inte riktigt hur du menar. Vad har industrialiseringen med det hela att göra? Förklara gärna. :-)
Hanna

4 MADDISENJ.SE:

skriven

VAd roligt att du gillade att läsa min förlossningsberättelse, andra delen ligger uppe nu om du vill läsa hur det hela slutade ;)

V'äldigt intressant diskussion, tror att det lätt kan bli en ätstörning om man "jagar" det perfekta sättet att äta på hela tiden, oavsett om det gäller clean eating, lchf eller vad det än är för metod.

Svar: Vad bra att du tipsade mig om din del två. Nu ska jag genast in och läsa. :-)
Hanna

5 Netti Starby:

skriven

Vad intressant och kul att du lyfte det här! :-D Kramis

Svar: Kul att du tyckte det. Kram!
Hanna

6 Ibod11:

skriven

Jag kan tycka att ordet "ätstörning" missbrukas och missförstås. En ätstörning innebär så mycket mer än hur och vad man äter och framför allt är det ett stort lidande involverat. Att generalisera och anta att en hel grupp människor med ett visst beteende har en sjukdom är inte bara dumt, det är också kränkande och jag tycker att du har helt rätt i att det är provocerande. Jag har upplevt verklig ätstörning i min närhet och efter det är jag glad när den diagnosen övergick till att bli en ganska vanlig, men kanske inte särskilt nyttig eller varierande, kosthållning.
Men även jag instämmer i den sista uppmaningen :)

Svar: Jag håller med dig till 100%. Tack för din givande kommentar!
Hanna

7 Maolion:

skriven

Som en person som kommit i kontakt med ätstörningar på olika sätt, både jag själv har varit där och ett par kompisar till mig, så vill jag säga att man kan ju i princip äta hur man vill och vad man vill utan att det är en ätstörning SÅ LÄNGE MAN INTE MÅR DÅLIGT. Och det är ju hur man mår psykiskt när man avviker från den kost eller det träningsupplägg man har i livet. Får du ångest och mår psykiskt dåligt av att inte äta "clean" så skulle ju det kunna räknas som en ätstörning. En störning på ditt ätande. Eller något liknande.
Det gäller ju inte t.ex bulimi där man kräks eller anorexi där man svälter eller ätstörning där man hets äter för det är väldigt konkret. Men det finns ju större och mindre ospecificerade ätstörningar i alla färger och former.

I vilket fall håller jag med dig om att den verkliga fällan är att kvinnor (och män med, många av oss kvinnor ser ju vältränade män som idealet och nästintill en självklarhet) inte får välja själva vad de ska äta. Klart de får men vågar en det?

Svar: Jag tycker att man ska vara försiktig med att lägga värderingar i hur andra äter när man inte vet hur personen mår. Då är det bättre att ta reda på fakta innan man gör bedömningen. Särskilt när man har en stor blogg där det är många som läser. Tack för att du delar med dig av dina tankar.
Hanna

8 Jessica Högberg:

skriven

Ha ha, hon har för lite att göra;) Jag äter själv gärna riktigt bra och rena råvaror men det är för att JAG tycker det är gott och JAG mår bra av det...

Svar: Det är ju så gott att äta och det bästa vore om vi kunde låta bli att lägga värderingar i hur andra äter. :-)
Hanna

9 Jeanette:

skriven

Folk har för mycket tid om dom orkar sitta och bry sig om hur andra äter. Man ska äta det man vill :)

Svar: Mm, det kan man tycka och jag tror att du har en poäng!
Hanna

10 Natalie:

skriven

Vilket intressant inlägg att läsa!

Svar: Tack, kul att du tyckte det!
Hanna

11 Ljusletaren:

skriven

Sista stycket och längst ned är bara så sant!
Själv är jag födoämnesallergiker och min mage vill ha så ren mat som det bara går att göra.
Visst kött och korv och annat är också preparerat för att stoppa länge.
Även om man gör sin egen mat så ren som möjligt så finns det kvar saker i maten som inte är bra.
Gå in på en affär ... se dig omkring ... mesta maten ligger färdig i kyl och frys *skrämmande*
Frukter och grönsaker besprutas och även ekologiska varor har fått med sig gifter från luft och mark.
Tacka vet jag vanlig husmanskost som man gör själv.
Tack för besök och välkommen igen/ kram

Svar: Ja det är hemskt när jag tänker på hur mycket "skräp" det är i maten. Tack själv. Kram
Hanna

12 J:

skriven

Sant inte tänkte på det så förut!!

13 ajlimullersandvik.blogg.se:

skriven

OM begrepet hade inneburit att äta som en sparv så kanske personen som äter så i fråga är rädd för riktig mat = lutar åt en störd inställning till ätande. HOWEVER, clean eating som begrepp syftar ju till att maten är så att säga hel och ren..!? Om inte det är riktig mat så vettefan vad som är...

Svar: Precis, jag håller med om din kommentar.
Hanna

14 Amanda Sofi:

skriven

Intressant inlägg!

Svar: Jag tyckte det var intressant att skriva om! :-)
Hanna

15 Matilda Berlin:

skriven

Gu vilket intressant inlägg att läsa! <3

Svar: Kul att du tyckte det!
Hanna

16 ullie:

skriven

intressant att läsa o ja man får välja själv va man vill äta

Svar: Kul att du tycker att inlägget är intressant. :-)
Hanna

17 birgitmaria:

skriven

Jag tycker att du resonerar klokt! Det handlar om att äta det man tycker om och det man själv mår bra av. Sedan är ju LCHF en omdiskuterad diet och den har ju som "grundsyfte" viktminskning. Ätstörningar kan ju utlösas av mycket, men man brukar sällan skylta med dom... Det är så många trender nu när det gäller mat att man blir snurrig. Och jag håller helt med dig i dina kommentarer Ang det inlägg du läste. När det gäller kvinnofällan så handlar väl den om hur man ska se ut, och då är vägen dit oväsentlig. Det viktiga är väl att man har en sund relation till mat och att äta!

Svar: Tack för din kommentar. Jag håller med dig. :-)
Hanna

18 My:

skriven

Jag försöker äta mat som är gjord från grunden och gärna lite LCHF inspirerat. Men att kalla det ätstörning? Enligt mig är då även vegetarian en ätstörning? Det är snarare ett val och vem har sagt att man inte kan äta sig mätt på en maträtt gjord från grunden? Håller med dig, ät vad tusan man vill så länge man äter sig mätt, men klaga inte på vad alla andra stoppar i sig ;)

Svar: Jag håller med dig i din kommentar! :-)
Hanna

19 Jessica Högberg:

skriven

Ja, så länge man mår bra!

Kommentera här: