Hanna

Spine twist
En av utmaningarna i det vardagliga livet är att behålla ryggraden och musklerna flexibla i olika riktningar. Vi är vana vid att luta oss framåt eller uppåt men vad händer när vi sträcker oss eller tittar åt sidan? Ofta följer huvudet eller armarna med i rörelsen men det finns inget stöd i rörelsen. Resultatet av det är minskad rörelse som blir värre med åldern.
Spine twist ökar rörelseuttaget i överkroppen genom att man tränar rotation i ryggraden samtidigt som man har stödet av ett stabilt bäcken. Det här är superviktigt i olika sporter.
För att modifiera, böj benen och korsa armarna över bröstet. Du kan även böja i den armen som du vrider mot.
 - Sitt upp på sittbenen och gör dig så lång som möjligt.
- Dra in magmusklerna så du får en så liten midja som möjligt men även att överkroppen får stöd.
- Flexa fötterna och känn längden ända ut i hälarna.
- Spänn rumpan.
- Sträck ut armarna åt sidorna och i linje med dina axlar, så att det är en lång linje från fingertopp till fingertopp.
Tänk dig att ryggraden är riktigt lång, med energi från golvet, genom svanskotan och upp till huvudet. Axlarna är avslappnade och revbenskorgen hålls nere.
Om det är svårt attt sitta rakt, placera en liten kudde eller en ihopvikt handduk under höfterna. Tänk dig en tunn linje genom kroppen. Vridningen är från midjan och inte från axlarna. Överkroppen, imklusive huvudet rör sig som en del och bäckenet är stabilt. Du kan kolla det genom att se att fötterna är jämna med varandra. Om ena foten är längre fram än den andra så måste du spänna magmusklerna ännu mer och klistra benen mot varandra.
 
GoForFit

Denna övning ska jag se till att testa :)

sv:Den var fantastisk!! :))

Svar: Ja vad kul! Skriv gärna och berätta vad du tycker. :-)
Hanna

Madelein Larsson Wollnik

Bra övning! Skall testa den!

Svar: Gör gärna det!
Hanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress