Rocking

Rocking är en avancerad pilatesövning med stark bakåtböjning. Musklerna den fokuserar på är ryggmusklerna och involverar även rumpan och baksida lår. Du ska undvika den här övningen om du har knäproblem, ryggproblem eller smärta. Du ska också undvika den om du inte är van vid bakåtböjningar.
Börja med att ligga på mage med huvudet åt ena sidan och armarna längs med dina sidor. Ta ett par andetag för att förlänga i ryggraden och engagera dina magmuskler. Håll nere huvudet nu. Böj på ett ben och ta tag ankeln. Böj det andra benet och ta tag i ankeln.
Så mycket som möjligt ska benen hållas parallella så du måste engagera insida lår. På en inandning: pressa dina anklar mot dina händer samtidigt som du lyfter bröstkorgen och knäna från mattan. Lyft upp benen genom att aktivera baksida lår, inte genom att dra i dina knän.
Känn att det finns längd både i fram och baksidan av kroppen och att kroppen skapar en båge genom att du håller i dina anklar. Tänk på att hela tiden scoopa för att skydda nedre delen av magen.
Bara att komma i position är en avancerad övning. Om det känns bra - super - om inte så gå inte längre. För dig kanske det räcker att bara ta tag i anklarna och hålla den positionen. Du får även en bra stretch i framsida lår.
Om det inte känns bra måste du gå tillbaka några steg och göra övningar som förbereder kroppen för bakåtböjningar.  Dessa övningar stärker din rygg och hjälper dig att förbättra din hållning. Mer om dessa övningar i ett annat inlägg. Andra övningar som stärker ryggen är höftlyft (första steget i shoulderbridge) single leg kick och swan.
 
Avsluta med child´s pose.
Nästa steg när du byggt upp styrka är att i positionen beskriven ovan gunga fram och tillbaka. Jag vill återigen trycka på att det är en avancerad övning som utfört på fel sätt kan skada din rygg så lyssna på din kropp. Jag har inte byggt upp tillräcklig styrka för att kunna utföra gungningen så jag skippar det steget. Men jag tänkte ändå beskriva sista steget.
Andas ut för att gunga framåt och andas in för att lyfta. Här handlar det om att andningen styr rörelsen samtidigt som du scoopar. Gungningen kommer inte genom att droppa överkroppen utan ta dig tiden att känna in övningen.

1 Mirre - Sweetwords:

skriven

Som vanligt bra tips, vart har du lärt dig allt, har du gått kurser =D

Svar: Ja det har jag. Sen är jag självlärd också, läst mycket böcker och lärt mig en hel del från Instagram.
Hanna

2 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

skriven

Vilka bra tips verkligen :D

3 Marias Memoarer:

skriven

Ska nog testa dehär övningarna nån dag, tror det kan va bra för mig :)

Kommentera här: