Hanna

Fem myter om pilates
 MYT 1: Pilates och yoga är samma sak
Den här myten ställer till för både pilatesälskare och yogautövare, särskilt för pilatesinstruktörer som möter elever som tror att de kommer till en yogaklass. Joseph Pilates studerade många träningsformer men det finns inga historiska bevis för att han studerade yoga seriöst (nej, WIkipedia är ingen säker källa). Det är två träningsformer som är väldigt olika.
MYT 2: Pilates är bara en quickfix för starka magmuskler.
Sanningen här är att pilates ger grymt starka magmuskler. Pilates är välkänd för att tighta till magmusklerna. Anledningen till det är att pilates fokuserar på magen, särskilt de djupa magmusklerna. Att tona magmusklerna och bäckenbottenmusklerna ger stabilitet och frihet i rörelseutövningen. Det här är också anledningen till att pilates är så framgångsrikt hos personer med ryggsmärta. MEN, pilates stärker inte bara magen. Att lära sig att skapa en stark och flexibel kropp som kan röra sig fritt och effektivt är viktiga mål inom pilates. Och, det är inte en quickfix. Pilates stärker hela kroppen och stärker hjärna och kropp samtidigt då man måste vara här och nu. Tanken är att skapa en kropp i harmoni, därav principerna kontroll, andning, koncentration, centrering, flöde och precision.
MYT 3. Pilates är lätt och för mesar
När jag tittar på rörelserna ser det inte svårt ut. Det tycker inte jag heller. När jag ser mina videoklipp på Instagram så kan jag säga att det ser inte ut som det känns. Känslan är ostadig, "wobblig" och allmänt blaha. Men det som är bra med pilates är att det går att anpassa till personen jag har framför mig. Det kan vara "lätt" men också supersvårt beroende på vem jag har framför mig. Möjligheten att modifiera är en av de största styrkorna i pilates. Sen är tillgängligheten på många gym stor. Här finns det också ett stort observandum. Beroende på kompetensen hos instruktören så kan pilates bli väldigt lätt och man utsätts inte för de tuffaste övningarna. Sen det tredje är att pilates utförs mycket långsamt. Medvetenhet och kontroll kan göra att det ser mycket lättare ut än vad det är.
MYT 4: PIlates är bara för kvinnor
Pilates har aldrig varit för bara kvinnor och fördelarna är inte på något sätt baserad på kön. Pilates skapades av en man som var gymnast, boxare och han tränade militären. Bilder på Joseph Pilates även i hög ålder visar en man i fantastisk form. Män har alltid haft en viktig roll i att bibehålla pilates och utvecklingen. Det är sant att pilates är väldigt populärt hos kvinnor men det finns inget i pilates som gör det mer för kvinnor än för män. Pilatesmetoden kan anpassa sig till olika nivåer av träning och kroppstyper och har blivit en träningsform som kvinnor gärna väljer eftersom det är så effektivt. Många dansare tränar pilates för att öka kroppsmedvetenheten och till exempel rehabilitering efter skador. Många av dem har även valt pilates som sin nästa karriär. Det finns många kvinnor som har gjort pilates mer attraktivt för unga studenter. Båda dessa faktorer kan ha bidragit till en något feminin tolkning av pilates. Tack vara att pilates börjar bli så accepterad som träningsform så blir fler män intresserade och kommer till studios och träningsprogram. 
MYT 5: Vem som helst kan undervisa pilates efter en bok eller dvd eller efter en kort workshop.
Det finns tyvärr en sanning i det här. Pilatesinstruerande är inte reglerat och vem som helst som vill kan hävda att de undervisar pilates. Men det är den enda sanning som finns. Pilates är en sofistikerad metod och en kvalificerad instruktör har många timmars egen träning och instruerande bakom sig. En utbildning för att få undervisa i pilates matta är ofta just en helgkurs men detta ska följas av många timmars eget studerande. VIll man utbilda sig och ha en bred kompetens så handlar det om att plugga anatomi, färdigheter som lärare och så lära sig alla pilatesapparater och övningar på matta. Det gäller att vara kritisk som kund så man verkligen får det man betalar för.
 
VillaFreja

Tycker att det verkar som en riktigt smart och skonsam träningsform. Dock har jag inte den balansen ... Kram.

Svar: Man börjar alltid med pilates på matta för att bygga upp kroppen. Man börjar inte med övningar som jag visar på bilden. Kika gärna in min pilates kategori där jag visar pilates på matta. Blir inte skrämd av min bild. 🙂Jag rekommenderar dig verkligen att testa. 😊
Hanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress