Ett recept på fröknäcke

Jag kollade innehållsförteckningen igår när vi var och handlade och det innehåller så mycket socker så jag ställde mig och bakade ett eget istället. Det här blev hur gott som helst och jag tänkte att ni ska få receptet på det.
Du behöver till 10 portioner (á 60 gram)
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
1 dl pumpafrön
3/4 dl linfrön
3/4 dl psylliumfrön
½ dl chiafröön
½ dl rapsolja
2½ dl varmt vatten
en nypa havssalt
Gör så här.
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla frön med varmt vatten och rapsolja och ställ åt sidan i tio minuter. Dela därefter upp frösmeten på två bakplåtspapper. Lägg ytterligare ett bakplåtspapper ovanpå varje smet och platta ut. Använd en kavel för att rulla över bakplåtspappret. Ta bort det översta pappret och strössla sedan lite saltflingor över smeten. Grädda i 45-55 minuter eller till kexen blivit torra och gyllenbruna. Bryt kexen i mindre bitar när de svalnat.
 
1 Sofia Häger:

skriven

Vad gott! Jag har ett annat recept på fröknäcke du borde testa också om du vill 😊

Svar: Ja det vill jag gärna. 😄
Hanna

2 Mirre - Sweetwords:

skriven

Fröknäcke är gottt

Kommentera här: