En perfekt avokado

Hur ofta händer det att man får en alldeles perfekt mogen avokado? I stort sett aldrig. Den här åt jag imorse mixad med banan till min gröt. Låter lite speciellt kanske men det är väldigt gott ihop med ett gäng nötter och mandelmjölk. Mm, längtar redan efter frukosten, dagens bästa måltid.
Avokado är en mycket bra näringskälla. För det första innehåller den nyttiga fetter som bland annat är bra för hjärtat. Den kan minska sötsuget och göra så att du småäter mindre.
Den är även en guldgruva sett till näringen. Avokadon är full med enkelomättat fett, 14 mineraler, protein, 18 essentiella aminosyror. fibrer, karotenoider, omega 3, vitamin B, C, E och K, och mycket mer. Den sägs även kunna skydda mot hjärtsjukdomar, hjärnsjukdomar, diabetets och kombinationen av näringsämnen, bra fetter och fibrer kan hjälpa till att sänka LDL och höja din goda HDL-kolesterol, hjälpa till att reglera blodsockret och hålla inflammationer borta. Sen passar den i stort sett till allt. Hur bra är inte det!
Förra veckan skrev jag om att jag alltid är hungrig och att det inte spelar någon roll vad jag åt. Hemligheten för mig var större frukost och mer proteiner. Inga mellanmål och istället äta mer till lunch och middag. Det har fungerat klockrent för mig.
Ikväll ska vi äta köttgryta och ris och det ska bli så gott!
1 Lisa Karlberg:

skriven

Skönt när man hittar en lösning! Och en perfekt avokado! Hahahah

2 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

skriven

Jag älskar också Avokado :D. Så gott, fick ett tips förut att man ska ta av den roten? Haha vad heter det? Den där hårda saker som den liksom suttit fast i innan den plockades? Där ser man om avokadon är mogen eller ej :D. Jag gör alltid så :D

Svar: Jag förstår vad du menar men vet inte heller vad den kallas, hehe. Tack för tipset. :-)
Hanna

3 Malin:

skriven

Ja visst blir man glad när Avokadon är superperfekt :-)

Svar: Haha, ja. Det är ju alltid lite av en chansning.
Hanna

Kommentera här: