Vikten av att göra extensioner

Extensioner är bakåtböjningar i ryggraden och stärker musklerna runt ryggraden och hela baksidan av kroppen. Bakåtböjningar gör även att vi får en chans att öppna upp framsidan av kroppen. Vi hamnar ofta i framåtlutade positioner till exempel i jobbet framför datorn och då är det viktigt att stärka musklerna på baksidan som håller oss upprätta och även gör plats för lungorna så att vi kan andas bättre. 
Kommer ni ihåg att jag hade ont i ryggen och Lise tipsade mig om ett gäng övningar? Då var bland annat den här övningen med som jag visar på bilderna. Men i dessa lägen ska du inte börja om du aldrig gjort bakåtböjningar förut. 
Så här mycket händer det på ett år. Ganska så precis ett år faktiskt. Mer böjda armbågar och axlarna strävar lite uppåt. Jag spänner mig.
Jag tänkte att jag skulle bygga upp den åt er i en serie bilder. Dela benen och håll händerna i axelhöjd, armbågarna ut. Andas in och tänk att du puttar en kula framför dig, sänk axlarna och hitta en lätt bakåtböjning. Tänk på att revbenen fortsätter jobba ner mot höften. Lyft lite högre och anpassa det efter din förmåga. Andas ut och sänk, håll blicken framåt så länge det går, sist pannan ner i mattan.
 

Kommentera här: