Tortillapizzor

Den här idén hittade jag hos Underbara Clara. Jag har dock gjort min egen variant med hemmagjord tomatsås och glutenfria majsbröd utöver tortillabröden. Så gott men räkna med en del tid om du gör det från grunden.
Majstortilla (glutenfria), ca 6 st
2 dl majsmjöl
1 nypa bakpulver
1/2 tsk salt
2 msk fiberhusk
2 dl vatten
1 msk rapsolja
Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt vatten och olja. Bli inte rädd över att degen först är flytande. Låt den stå några minuter så kommer fiberhusken kommer dra åt sig vätskan. Knåda ihop till en deg och dela degen i 6 bitar. Rulla varje deg till en boll och kavla ut på mjölat bakbord. De ska vara tunna. Stek i torr och het stekpanna några minuter.

Hemmagjord pizzasås
2 tomater
250 gram körsbärstomater
1 gul lök
Chilisås
Tomatpuré
Vatten
Salt, peppar, pizzakrydda
Skär tomater och lök. Lägg i en kastrull och låt koka ihop med vatten och kryddor.
Jag gjorde några olika varianter med det som jag vet att barnen tycker mest om. Skinka, köttfärs, svamp, ananas och ost. Gör man inte egen sås eller egna majsbröd så går det supersnabbt att slänga ihop. Bara ta chilisås eller ketchup, favoritpålägget och ost och sedan in med det i ugnen till osten smält.
(Sorry lite kass bildkvalitet men jag ville inte fota med blixt).
1 Mirre:

skriven

Oh smaskens

2 Helena:

skriven

Det receptet på tortillabröd ska jag testa, jag har glutenintolerans så det är ju perfekt:-)

Svar: Gör det! Det var riktigt gott och enkelt att göra. Mycket majsmjöl på bakbordet bara. :-)
Hanna

3 sanna hyvärinen:

skriven

Det där ser supergott ut!!!

Kommentera här: