Ett inlägg om hållning

Idag tänkte jag prata om en bra hållning. Det här med bra hållning är så oerhört viktigt. Det är många som går runt med inåtroterade axlar och är ihopsjunkna. Utan att veta om det (eller många vet säkert men orkar inte ta tag i det) gör man sig själv en björntjänst när hållningen är dålig. En bra hållning avbelastar leder, ökar rörelseförmågan, förbättrar kroppskontrollen och bålstabilitet medan en dålig hållning skapar sämre kroppskontroll, svagare muskler, stelare muskler och snedbelastar tex nack och ryggkotor samt höftled.
Orsaken till dålig hållning är ofta svag magmuskulatur men även personer som är stela i höft och skuldror samt har svaga bålstabiliserande muskler har ofta dålig hållning. En bra hållning kräver statisk styrka i rygg, inre magmuskler, skuldror och nacke men oockså rörlighet i höfter, axlar och skuldror.
Hållningen kan även delas upp i
- Benhållning
- Höfthålling
- Rygghållning
- Axelhållning
- Nackhållning.
Man kan tex ha bra ben och höfthållning men dålig rygg, axel och nackhållning eller tvärtom. (Källa: http://www.styrkeprogrammet.se/traningsguide/20)
Inom pilates är tanken att man ska återutbilda kroppen i det som är rätt och inte det som känns rätt. Ta exemplet ovan där jag sitter. Den första bilden till vänster högst upp är jag givetvis medveten om att jag gör fel. Den tredje bilden (andra raden vänster) trodde jag faktiskt att jag satt rätt. Den bild som är närmast är den högra bilden på andra raden. Känslan stämmer verkligen inte med hur det känns och bara att sitta på rätt sätt är en konst. Inte för barn, de har inte hunnit lära sig fel. Har ni tänkt på det? Hur barn till och med när de sitter på golvet och leker har rätt hållning.
Villken av dessa tre bilder belastar ryggen mest, respektive minst, tror ni?
Men vad är då bra hållning? Ingen har perfekt hållning men man kan komma så nära som möjligt genom att hela tiden vara medveten om hur man rör sig, Rotera bak axlar, sträck på dig. Svanka inte och tänk på att hålla kroppsvikten jämt på båda fötterna.
Känner du att du har dålig hållning och vill bli starkare? Kontakta mig så får du ett skräddarsytt program. Maila
 
1 Ann S ! Uppsala!:

skriven

Inte OK för nätet! Det är precis lika viktigt att tänka på HUR man beter sig på nätet, vad gäller bloggar, kommentarer,

sociala medier-jämfört med hur man beter sig IRL. Alltså i verkliga livet.


Det är definitivt inte ok att bete sig dåligt eller komma med negativitet eller hat bara för att du


sitter bakom en datorskärm. Det är däremot väldigt fegt och säger ganska mycket om dig som person ..


Och glöm inte att varje dator har ett IP-nummer och kan man något så när om datorer och nätverk,


så kan man spåra IP-numret. Och även datorn.





Oskrivna Bloggregler


1. Näthat och elakheter är aldrig OK. Om du nu stör dig så på personens inlägg eller innehåll varför då läsa,


eller ens kommentera?? Skärpning!




2. Det är definitivt ALDRIG Ok att sno eller kopiera ett inlägg, utan den personens samtycke!


Alla människor som har något uns av förnuft däruppe borde fatta det.


Då har man faktiskt ingenting i bloggvärlden att göra om man inte fattar det ..




3. Folk som kommenterar utan att känna mig och bara skriver "Allt bra? .."


Det går bara bort. Har du inte ens tid eller energi att läsa det jag skrivit och bara vill göra reklam


för din egen blogg .. då har du inget på min blogg att göra, faktiskt.


Vill du ha gensvar från mig-då får du faktiskt anstränga dig lite själv också!




4. Likaså personer som inte känner mig och "bara" vill göra reklam för tävling på sin egen blogg!


Det går också helt bort. Man har faktiskt 4 minuter över att läsa ett inlägg och skriva en rad.

Jag menar 4 minuter, det har alla ..


Jag tittar in hos så gott som alla, som kommentarar i min blogg, även dem jag inte känner :)


Och vill man inte ens läsa mitt inlägg & bara göra reklam för sin egen tävling-då kan man ju titta


in på nån annan blogg istället ..




Vad tycker du själv som läser? dela gärna med dig!

Svar: Du uttrycker dig som att jag har skrivit något dumt så jag blir förvirrad av ditt inlägg. Jag brukar aldrig skriva taskiga saker utan försöker alltid skriva kommentarer som är relevanta för inlägget. Jag håller med dig om sakfrågan Godkänner inte alla kommentarer utan de som är orelevanta för inlägget tas bort.
Hanna

Kommentera här: