Nyttig limpa

  • 4 dl filmjölk
  • 1/2 dl mörk sirap
  • 1 dl grovhackade cashewnötter
  • 1 dl krossade linfrön
  • 1 dl solrosfrön
  • 1 dl grovhackade aprikoser
  • 1 dl rågkross
  • 1 dl vetekross
  • 2 dl havregryn
  • 2 dl siktat dinkelmjöl
  • 1 1/2 dl kruskakli
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 1/2 tsk flingsalt
  • 1 1/2 tsk bakpulver
  • 1 1/2 tsk bikarbonat
Jag googlade nyttiga bröd och stötte på det HÄR receptet. Jag ändrade lite i det för att passa mig och min smak.
 Gör så här: 
Sätt ugnen på 200° och blanda filmjölk och sirap i en bunke. Hacka sedan nötter och frukten grovt. Blanda alla torra ingredienser väl i en torr bunke och häll sedan ner i filblandningen. Blanda ihop allting till en kletig smet och häll ner i en brödform som du klätt i bakplåtspapper. Jag smörjde formen med smör då jag inte hade några bakplåtspapper.  Grädda brödet i mitten på ugnen i 40-45 minuter. Ät och njut. Jag har kalkon och körbärstomater på min.
 
 
1 Maria :

skriven

Åh vad gott med hembakt matbröd!
Kram/Maria

Svar: Det var verkligen så gott! Testa. :-)
Hanna

Kommentera här: