En jullista

Jag hittade den här listan hos Malin och tänkte jag skulle svara jag med.

1. Pepparkakor eller lussebullar?  Pepparkakor! Så mysigt att baka pepparkakor med barnen. Jag är som ett barn och tycker degen är godast, hehe.
2. Skumtomtar eller knäck? Jag åt årets första skumtomtar, så galet gott men jag vill ha knäck. En jul är inte komplett utan det.
3. Ischoklad eller marsipan? Ischoklad.
4. Köttbullar eller prinskorvar? Hemmagjorda köttbullar alla gånger. Blev så besviken ett år när det var köpta köttbullar på julbordet. Det ska vara hemmagjorda, annars får det vara.
5. Julkorv eller julskinka? Julskinka! På ett riktigt gott vörtbröd.
6. Lax eller sill?  Sill på julbordet. Gravad lax är inte min grej även om lax i ugn är galet gott.
7. Sylta eller pastej? Inget.
8. Paradis eller Aladdin? Paradis nu men som barn älskade jag Aladdin. Den asken påminner mig om jularna i barndomen när farmor gav oss allihopa en varsin ask. Sen brukade jag spara kartongerna och lägga pengar i.
9. Revbensspjäll eller Jansons?  Älskar Jansons!
10. Glögg eller julmust? Julmust, så klart.
11. Rödbetsallad eller dopp i grytan?  Rödbetssallad!
12. Ris a la Malta eller gröt? Risgrynsgröt. Som barn åt jag med smör, socker och kanel. Mums!
13. Hemma eller borta? Hemma.
14. Utomlands eller Sverige? Sverige. Tror inte att jag skulle få någon julkänsla utomlands.
15. Ge eller få? Jag är som ett barn och älskar att få men mest älskar jag att ge.

 
16. Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul? Båda två.

17. Chokladkalender eller paketkalender? Både och. Hehe, Ida får en paketkalender i år med ett Törnrosaslott. Några bitar varje dag.
18. Plastgran eller äkta? Hade velat ha äkta gran men med allergi i familjen fungerar det inte.
19. Arne Weise eller Ernst?  Ingen.
20. När vill du att första snön ska falla? Nu, till första advent helst. Det perfekta vintervädret är fem minusgrader, sol och ett gnistrande vitt snötäcke.
21. Har du haft en grön gräsmatta på julen? Nä, aldrig....
22. När är det dags att pynta? Adventsstjärnor och ljusstakar åker upp på första advent. Julgran och tomtar osv åker upp någon gång efter Lucia.
23. Kan du komma på något negativt med julen? Köphetsen.
24. Favorit julfilm?  Tomten är far till alla barnen ser jag varje jul! Kan inte tröttna på den.
25. Favorit julkalender? Jag är tråkig och säger ingen.
26. Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? Det mysiga med julen är alla förberedelser innan.
27. När öppnar du dina julklappar? Hos oss kommer tomten kl 10.
28. Favorit juldoft? Hyacinter, apelsin/koriander och doften av ljus som man precis har blåst ut. (fråga mig inte varför på den sista). :-)
29. Vad framkallar mest julstämning? Julmusik, oh helga natt, gärna snö. Minnen från tidigare jular framkallar julstämning.
30. Vad är viktigast med julen? Gemenskapen och maten.

Hur ser din lista ut?

 
 
 
1 Mirre:

skriven

Ohh vad roligt, denna ska nog jag ta och göra också =D

2 Jasmine:

skriven

En sådan härlig lista. Jag gillar dina personliga svar.

Svar: Nästa vecka lämnar jag in en hemtentamen om barn, unga och familj i det sociala arbetet. Det har varit en intressant, men minst sagt intensiv kurs.

Kram

Svar: Vad kul! Tack för svaret. Gissar på socionom eller något åt det håller?
Hanna

3 birgitmaria:

skriven

Vilken rolig lista! Den ska jag också fylla i. Och så fick man veta lite mer om dig.

Svar: Gör det! Skriv en kommentar när du gjort så kan jag läsa dina svar med. :-)
Hanna

4 Sussi - Livet i söder!:

skriven

http://sussey.blogg.se/2015/december/jullista.html Haha, komiskt, la precis upp en sån =)

Svar: Haha, vad kul! Ska kolla in din lista.
Hanna

Kommentera här: