Tekakor



Jag bakade som sagt tekakor imorse. De blev farligt goda. Äter man en slinker det gärna ner fler....

Recept som utlovat:

3 dl havregryn
5 dl mjölk
1 pkt jäst (50gram)
½ dl matolja
½ msk salt
1 msk strösocker
8-9 dl vetemjöl

Häll havregryn i en bunke. Koka upp mjölken och häll den över grynen. Låt blandningen svalna till fingervarmt, 37 grader.

Smula ner jästen i havregrynen och rör tills den löst sig.

Tillsätt salt, socker, matolja och det mesta av mjölet. Spara lite mjöl till utbakningen.

Arbeta degen smidig för hand eller i maskin. Låt sedan jäsa 40 minuter under duk.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den. Dela den i 15 bitar. Kavla ut varje kaka till ca 12 cm i diameter (jag tog en mugg och tryckte ut runda kakor).

Lägg kakorna på bakpappers klädda plåtar. Nagga dem med en gaffel och låt dem jäsa 20 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.

Pensla kakorna med uppvispat ägg och grädda dem mitt i ugnen ca 12 minuter. Låt kakorna kallna under bakduk på galler.

1 stephanie isabell:

skriven

gud vad gott :D

2 LISA:

skriven

SVAR: Tackar! :D

3 Hanna:

skriven

Sv; Det tycker jag verkligen du ska göra!! =)



Ser väldigt gott ut.

4 Anonym:

skriven

tack:) är den jag har i headern också!

hoppas allt är bra med dig:)

5 Laila:

skriven

Goda :D

6 Ulrica:

skriven

Mums, vad gott med tekakor. Snart blir det brödbak hos mig oxå, kanske tillochmed tekakor.

Tack för ditt besök "hos mig" oxå!

Kram Ulrica

7 Cissi:

skriven

Dom ser riktigt goda ut ;P

8 Amanda Rieem:

skriven

Jag ska göra tekakor idag.. haha va kul att jag såg detta inlägg kanske ska prova ditt recept då :D

VA hittar du på i helgen?

KRAM KRAM

9 Cathy:

skriven

Nu har jag lagat dina tekakor och jag tycke de var sååå goda!! Tack så mycket. Skrev om de nu i min blogg :) kram

10 Viki:

skriven

Wow du är duktig! :D

Kollade igenom o min favorit är den hemlagade pizzan! Mmm!! :P

Hihih :)

Kommentera här: