Stekpannebröd



När jag bodde hemma så bakade min mamma alltid brödet. Min absoluta favorit var stekpannebröd. Idag har jag bakat en variant av det. Mums säger jag bara. Med smör och ost på och mjölk att dricka till. Smaskens. Det blir mitt mellanmål idag.

Recept:

50 g smör eller margarin
3 dl vatten
½ paket jäst, 1 tsk salt
2 msk strösocker
2 dl grahamsmjöl
4-5 dl vetemjöl

Smält först matfettet i en kastrull. Tillsätt vattnet och värm vätskan till fingervarmt, 37 grader.

Smula ner jästen i en bunke (jag använder torrjäst). Tillsätt lite av degvätskan och rör till jästen löst sig.

Tillsätt salt, socker, vetemjöl och grahamsmjöl. (I mina har jag använt dinkelmjöl istället för grahamsmjöl). Spara lite mjöl till utbakningen. Låt degen jäsa ca 45 minuter.

Ta upp degen på arbetsbänk (eller bord) och knåda den. Dela degen i 8 delar. Kavla eller platta ut varje bit till en rund kaka och nagga dem med en gaffel.

Hetta upp en stekpanna på spisen och grädda brödkakorna ca 2 minuter på varje sida. Låt bröden svalna under bakduk.

1 lovisa/polichinelle:

skriven

det här måste jag testa!

Kommentera här: