Hanna

Mål för mina sociala medier
Vinden viner utanför fönstret och snön yr. Jag tänkte med det här inlägget berätta mer om mina mål för mina sociala medier.  Jag tycker att min blogg har mindre besökare än vad jag vill att den ska ha. Därför ska jag under 2018 satsa på:
- Skriva ett inlägg om dagen för att få kontinuitet. Men inte skriva bara för att, kvalitet före kvantitet.
- Mer genomtänkta inlägg (tänker inte ta bort mina vardagsinlägg helt såklart)
- Jag vill även skriva mer om pilates. Ha en särskild dag i veckan för en veckans övning.
- Jag vill synas ännu mer i alla mina kanaler.
- Satsa mer på min youtubekanal. Lägga ut fler pilatesvideos och inte bara korta klipp utan mer program.
- Satsa på bättre bilder. Jag har en bra kamera, det jag behöver är att sätta mig in i alla funktioner. Hittils redigerar jag inga bilder men jag skulle vilja lära mig mer om photoshop. Jag har en prenumeration på photoshop CC och det är synd att inte utnyttja den fullt ut. Dock ska det inte se perfekt ut, jag vill inte ha "magasinkänsla" eller annonskänsla.
 
 
Alla dessa avancerade moves
När man ser min blogg eller kollar in min instagramprofil är det lätt att tro att jag bara gör en massa avancerade övningar. Som den jag visade igår till exempel. I början gjorde jag riktigt avancerade övningar men utan att förstå hur avancerade de verkligen är och hur mycket styrka och kontroll som krävs för det. Som jackknife nedan som verkligen sätter stor press på nacken. Det är inte alla som ska göra den här övningen. Men det förstod jag inte då.
23 juni 2015 togs den här bilden och jag ser min dåliga teknik. Axlarna uppe vid öronen, ingen "luft" mellan haka och bröstkort och jag kan garantera att mitt powerhouse inte var påkopplat på rätt sätt.
Jag och Linnea jobbade mycket med basics. Att hitta kontakten med rätt muskler och jag lärde mig hur man en chestlift (situp) utan att aktivera höftböjarna. (Spännande va? Det tycker jag och det tänkte jag berätta mer om i ett annat inlägg en annan dag). Hur länge man än tränat  pilates finns det alltid massor att lära sig. Basen ska inte underskattas även om det är häftigt att kunna göra svåra övningar. De blir väldigt snygga på bild också. Själva rörelsen kan man alltid lära sig att uföra utan mycket styrka men att göra det med rätt teknik och att aktivera rätt muskler är utmaningen.
Idag lärde jag mig ytterligare en cue för en helt vanlig pelvic curl och wowza!! Det var något som kändes och som verkligen gav mig grunden till att klara svårare övningar på samma tema.

Hur gör man för att inte översträcka i knäna i denna position? Det stavas hamstrings, baksida lår alltså.
När man behärskar alla föregående övningar så är detta "slutövningen". Jag fattar inte att jag blundar, jag måste ha haft en väldigt bra dag.....
Poängen med den här långa utläggningen är att utan basen kommer man inte särskilt långt. I april har jag tränat pilates regelbundet i tre år och det har verkligen varit en lång process och resa som jag tänker fortsätta dela med mig av. Det är så häftigt att titta på bilder från början. Skillnaden är verkligen enorm och jag hoppas att du vill fortsätta följa den här resan med mig!
Nästan fem kilometer sprungna

Jag sitter på tåget på väg till Norrköping för att träna pilates med Linnea. Jag har haft en lång dag på jobbet men det har gått så fort. Imorgon ska ena köket börja renoveras så det fanns saker att plocka med hela dagen. Flytta grejer, tömma skåp och så vidare. Det tar sin lilla  tid. Eftersom det inte var någon idé att åka hem emellan så passade jag på att springa nästan fem kilometer. Jag har bokat över min löpform men den finns kvar. Kan jag springa på under sex minuter per kilometer så är jag nöjd. Lite intervaller på det så är det lugnt.