Hanna

Måndag och fokus
I morse snöade det så nu är Idas snögubbar helt översnöade. Jag kanske är lite knäpp men jag är så glad över att jag äntligen får njuta av riktig vinter. Efter mitt pass igår så tog jag bussen från Åtvidaberg och istället för åka in till resecentrum klev jag av mitt ute på vischan och promenerade hem. Längs en landsväg med enbart snön som lyste upp och ibland enstaka bilar. Jag njöt av tystnaden och till och med av mörkret. Jag som egentligen är ganska mörkrädd.
 Vissa dagar är det helt omöjligt att fokusera men idag sa jag till mig själv på skarpen att nu ska jag läsa fokuserat. Och det funkade. Jag tänkte ta en paus på ungefär en kvart och sedan ska jag fortsätta. Jag har suttit här i köket och gått igenom ledrörelser och vilka muskler som utför dom. Just axelpartiet tycker jag är helt omöjligt att få in i huvudet men nu har jag kommit på ett sätt som gör det mer greppbart. Jag gör rörelsen samtidigt som jag säger musklerna högt. För musklerna i benen hittade jag på olika ramsor. Det gäller att hitta verktygen för att komma ihåg det som är viktigt. Minns du att jag fick en boll i huvudet på en fotbollsmatch 2015? Jag fortsatte döma matchen och fick sedan åka ambulans efter matchen då jag fick en kraftig hjärnskakning. I samma veva kunde jag inte ta ledigt då jag skulle prova på ett nytt jobb. Så här i efterhand tycker jag att det var dumt att jag inte bröt matchen och tog det lugnt minst envecka efteråt. Mina svårigheter att fokusera på det jag läser tror jag är direktrelaterat till den händelsen.
Jag njuter även av tända ljus. Visst kan man ha röda ljus fast det inte är jul? Det tycker jag iallafall. :-)
I nästa paus ska jag springa ett gäng intervaller på löpbandet. Inga trettiofem som senast jag sprang intervaller utan sisådär tio kanske. Därefter står det stretch och pilates på schemat. Lunchen har jag redan planerat. Det ska bli pannbiff och i eftermiddag tar jag pendeln till jobbet och får in några härliga kilometers promenad och frisk luft.
Single leg kick
Det var länge sedan jag gjorde ett inlägg med do´s and dont´s. Idag kommer ett nytt inlägg på det här temat och idag är det övningen single leg kick som är i fokus. Här är muskelfokus hamstrings (baksida lår). Syftet med övningen är hamstringstretch och styrka för övre ryggen.
Vi börjar med Dont´s. Vad är fel på dessa bilder?
- Benmusklerna är inte aktiverade.
- Magmusklerna är inte aktiverade så jag riskerar att skada ländryggen.
- Huvudet följer inte ryggraden.
- Axlarna uppe vid öronen
Vad är rätt på dessa bilder?
- Jag har aktiverat benmusklerna, från höften ända ut till tårna. Rumpan är fortfarande avslappnad.
- Magmsuklerna är aktiverade.
- Öppen bröstkorg.
- Axlarna är på plats.
Det är mycket intressant att känna skillnaden på samma övning med rätt muskelaktivering och när ingenting är aktiverat som ska vara aktiverat. Som du kan se på bilderna så blir inte rörelseuttaget lika stort när musklerna för rörelsen och inte benet.
Ställ gärna frågor i kommentarsfältet om det är något som du funderar över.
Premiär på fotbollsplan
Det får bli ett bildlöst inlägg. Idag var det dags för årets första uppdrag som domare. Ett uppdrag i damer division två i team. Det var riktigt roligt att vara igång igen. Konditionen fanns där men som vanligt så här första matchen är det lite ringrostigt. Längtar tills serierna drar igång. Jag har bara ett härligt löptest framför mig. I år försöker jag peppa mig istället för att känna ångest. Förra året tyckte jag ju att det var ett roligt test att springa så jag försöker tänka på den känslan istället för att oroa mig.