Hanna

Våfflor i stora lass
I lördags var det våffeldagen men vi var inte hemma så jag ställde mig och stekte våfflor igårkväll istället. Jag gjorde glutenfria våfflor till mig med det här receptet från 56 kilo. Jag tyckte inte att de blev så jättegoda utan jag föredrar den klassiska varianten.
Till Rickard och barnen blev det vanliga hederliga våfflor med sylt och grädde. Du behöver till åtta portioner:
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 ägg
4 dl mjölk
100 gram smält smör.
Min frukost idag: smoothiebowl. Jag läste ett inlägg hos Bloggkommentatorerna igår där det funderades över varför man lägger upp så fint, om det enbart är för sociala mediers skull. För min del kan jag säga att det inte är därför. Jag tycker att det är mycket roligare och godare att äta när det är upplagt med lite mer tanke än när det bara är ditlagt lite hur som helst.
Idag ska jag jobba några timmar och sedan är det afterwork med jobbet. Det ser jag fram mot. Önskar er en riktigt härlig dag!
Boomerang
Boomerang är en avancerad pilatesövning och vi börjar närma oss slutet på de klassiska pilatesövningarna. Den här övningen kombinera många övninger i ett: rollover, teaser och rolling like a ball. Som alla andra övningar inom pilates handlar den också om kontroll och andning. Koordination finns också med i övningen.
Sitt upp på dina sittben så lång i ryggen som möjligt, benen utrsträckta och korsade. Håll ihop benen och känn energin i kroppen. Håll kvar den känslan. Händerna har på mattan på sidorna och gör en c-kurva i ryggraden.
Andas ut och förjupa din c-kurva och rulla bak genom att ta dina korsade ben över huvudet, precis som i en rollover.
Du är mellan dina axlar och baksidan av dina armar pressar ner i mattan för att få stabilitet. När du kommit till slutet av rullningen så öppnar du benen och korsar benen tvärtom. Andas in och rull upp i teaserposition.
Behåll boomerangformen. Den här övningen handlar om kontroll från magen och inte att "tappa benen". Fortsätt andas in medan du håller teaserpositionen och för bak armarna och ta tag i händerna och stretcha.
Du kan välja att bara sträcka bak armarna.
Andas ut, sänk benen och för armarna till sidorna.
Nästa steg är att forstätta utandningen och låta armarna komma fram mot fötterna  (Ner med axlarna, lång nacke) och komma tillbaka till startpositionen. Repetera övningen fem gånger. 
 
En härlig helg
Det har varit en riktigt härlig helg. Igår gick jag som assisterande i en träningsmatch mellan div 3 och 2. Efter matchen åkte vi hem till Rickards pappa och var där några timmar. Ännu mer fotboll, mängder med godis och chips och väldigt roligt umgänge. När vi kom hem vid åtta var jag precis slut så kröp ner i sängen och sov som en sten till halv åtta. Det var precis det jag behövde.
Idag har jag dömt match som huvuddomare i cupen. Det var en ganska tuff match men jag ska vara nöjd med min insats. Det har varit strålande sol idag vilket är alldeles underbart. Jag hoppas att det vackra vädret håller i sig några dagar nu.
Tulpanerna växer så det knakar. Dags att rensa bort det vissna från förra året och lägga på ny jord. Jag måste även ta tag i mina odlingar så det blir lite egenodlade grönsaker i sommar. Förra året försådde jag inomhus men det var för mörkt så allt dog. I år får det bli direktsådd istället.