Ska jag anta utmaningen?

Jahopp, söndag kväll och min ledighet gick helt galet fort. Det har varit en bra vecka tycker jag. Jag tänkte avsluta veckan med att dels skriva en sammanfattning och så skriva några rader om en utmaning som jag fick. Bäst jag varnar dig redan nu, det kommer kanske bli ett långt inlägg. Men häng med! Sammanfattning av vecka 10.
Craving: Macadamianötter. Häromkvällen åkte Rickard runt halva stan för att hitta dessa nötter till mig men de är typ omöjliga att få tag på....
Dummaste: Efter matchen idag så åkte jag, E och J och åt på McDonalds. När vi var klara kommer en i personalen och frågar om vi var nöjda. Jag påtalar att jo, men jag fick senap i en av hamburgarna fast jag beställt utan. Då vill hon kompensera med att bjuda på kaffe eller glass. Jag tackar nej till båda. Då erbjuder hon istället J och E samma sak. Men då börjar hon babbla om att man ska gå in och lämna sin feedback på en länk och sedan visa i kassan för att få sitt kaffe eller vad man nu ville ha. Jag kunde inte vara tyst utan ifrågasatte att då är ju kompensationen villkorad. Och hon framställde det som att det var en kompensation för senapen i min burgare. Stackars personalen blev ju helt knäckt och stod mest och skrattade. Hon kunde ju inte svara. Det där är ju lur. Hon kan ju inte framställa det som att jag ska få kompensation och så är det villkorat. De borde ha en annan approach till det hela.
Känsla: Jag har känt mig lite nedstämd den här veckan. Tror mest att det beror på att jag sovit för lite. Men också att jag har en galet tuff vecka framför mig med jobb varje dag och den enda lediga dagen är på fredag och då ska jag till Sollentuna.
Fem positiva från veckan:
- Dejten med mamma i fredags.
- Jag hängde på till Busfabriken med Rickard och barnen. Det var så kul!
- Roliga fotbollsmatcher som utmanat mig på olika sätt.
- Väntid! En härlig promenad med Sofia
- Jag åkte och tittade på när Rickard dömde en match. Det är så sällan som jag kan titta på fotboll som publik. Jag är ju alltid med i matcherna annars som domare. Det var en tuff match med ruggigt högt tempo. Hur kul som helst!
Väder: Ingen vinter iallafall.... 
Jag ser verkligen miniliten ut! Bästa kollegorna!
Träning:
Jag har dömt tre matcher: varit huvuddomare i två av dom och en som assisterande domare. Utöver matcherna har det blivit två pass pilates. 
Lyx: Jag köpte två påsar macadamianötter för nästan 50 spänn.... Styck alltså.
Veckans mest lästa inlägg:
Fem en fredag vecka 10: Ensam
Saker som slår mig
Sidekick series - perfekt för löpare

"Vill man äta riktig nyttig mat så ta bort så mycket animaliskt och halvfabrikat som möjligt och få in så mycket grönsaker och plantbaserat protein man kan i varje måltid. Det behöver inte vara krångligt, man ska inte behöva ha små manicker som mäter blodvärden osv, mat ska inte vara en stressfaktor. Jag utmanar dig att äta en riktigt välbalanserad och välplanerad vegansk kost under en tid och se hur du mår då!! : )"
Okej så till rubriken. Kommentaren ovan fick jag på mitt inlägg "ett frö av tvivel". 
Jag har bara copypastat sista stycket, vill du läsa hela kommentaren så klicka på länken. :-) Så, då har jag alltså blivit utmanad att bli vegan. Det första jag tänker kommentera är att man pratar om kött som något onyttigt. Mycket intressant tänk att det som gjort att vi människor över huvudet taget överlevt som art helt plötsligt skulle vara onyttigt. Kommer aldrig köpa att det skulle vara onyttigt. Processat kött med tillsatt socker, självklart men inte vanligt kött. Jag kommer inte anta utmaningen, av dessa anledningar:
  1. Jag tror inte på vegansk kost. Jag tror inte på processade alternativ som qourn, tofu och allt vad det heter. Vegetariska korvar innehåller dessutom gluten vilket gör att det faller bort av den anledningen.
  2. Jag kan inte äta alla frukter och grönsaker utan att få ont i magen. Du som hängt här ett tag vet att anledningen till att jag började äta keto var min dumma mage.
  3. På grund av min dumma mage kan jag inte äta växtbaserat protein som bönor, ärtor, linser och så vidare.
  4. Jag följer vulverine på instagram och facebook. Att hon träffar många med hormonell ohälsa som är just vegetarianer/veganer gör att jag inte ens tänker överväga att testa vegansk kost. Inte ens för en tid. (Såklart finns det de som fungerar alldeles utmärkt på vegansk/vegetarisk kost.)
  5. Kroppen behöver fett, vad ska jag ersätta det fettet med? Olivolja nej tack och det på grund av att jag tycker det smakar så illa. Andra växtbaserade oljor ännu mindre. Det är lite olika tankar kring det här med växtoljor. En del tror att det är en motorväg till ohälsa (inflammationsskapande) medan andra säger att det inte är någon fara. (Googlade lite nu på omega 6 och enligt livsmedelsverket finns det studier som visar att omega 6 är inflammationsskapande men exakt i vilken grad och hur är inte klarlagt än. KÄLLA)
  6. Ohälsa kommer inte direkt, den kommer smygandes. Jag vill liksom inte chansa.
 
1 Jessica :

skriven

Haha tyckte du gjorde helt rätt som sa åt dom ja, nästan samma sak hände mig i veckan också ja ber alltid att få utan pickles på burgaren, men asså jämt lägger dom på den där äckliga gurkan ändå 🙄😅

Svar: Fast det var egentligen inte senapen som var problemet. Hade hon inte frågat så hade jag inte sagt något. Problemet är ju att hon framställer det son att vi skulle bli kompenserade för missen med senapen när det egentligen var feedback på vårt besök hon ville ha
Hanna

2 Amanda :

skriven

Vad härligt att du har fem posetiva saker i från veckan 💞 alltid så härligt att träffa sin mamam

3 Moa Larsson:

skriven

Helt sjukt konstig situation på McDonalds? Ibland undrar man hur konstiga och fräcka människor får vara... Jag tror inte heller på quorn och annat sådant påhitt i kosten. Men det får man ju knappt säga i dagens samhälle för då är man ingen djurvän, eller så är man ingen miljövän heller för den delen... Fint att få ta del av din sammanfattning i ett så långt inlägg! 🖤

4 Emma:

skriven

Riktigt dåligt av dom att erbjuda kompensation när det är feedback dom bara är ute efter. Då får man ju vara tydlig med det från början istället..
Hoppas du mår bättre denna veckan och inte känner dig så nedstämd

5 Tess:

skriven

Men klart man ska säga åt dom hade jag också gjort 🤷🏼‍♀️😉

6 Madde:

skriven

Jag tror på en allsidig ren kost. De som mår bäst verkar äta just ren mat utan tillsatser oavsett vad man följer :-) Själv försöker jag få in mer vegetarisk i kosten,. Dels tror jag på att vi måste äta mer veg mat, och dels för den djurhållningen vi har idag.

7 jossanmalmqvistt:

skriven

Tycker Mcdonalds blivit så dåligt med åren måste jag säga!
Föredrar Burger king om jag ska äta sånt onyttigt :P

8 Liw:

skriven

De nötterna har jag aldrig smakat. Men ibland blir man ju så sugen på något att man bara måste ha det. 😉
Det är en djungel det där med kost. Och alla mår inte bra av samma saker. Man får hitta sin grej. För mycket bröd mår inte jag bra av tex. Och jag behöver äta mer grönt ☺️ Tack för långt inlägg...

9 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★:

skriven

Spännande fakta där med Vulverine, jag har följt henne gällande en del annat. Och det där med att det skulle påverka hormonerna att äta vego/plantbaserat är jag inte direkt förvånad över. Grejen är den att jag tycker många som får MF brukar skriva att de är veganer eller vegetarianer.

10 nouw.com/sannaevelyne:

skriven

Åh så lik du är din mamma, vilken fin bild på er! Härligt att döma matcherna och att det gick så bra! Jag vet att jag har sagt det förut men jag saknar fotbollen sååå mycket! Jag tror inte heller på vegansk kost och skulle heller aldrig klara av att äta det! Kram

11 Amanda:

skriven

Har aldrig hört talas om dessa nötter som du hade craving på men hoppas du fick några. Så mysigt att få umgås med din mamma ni såg ut att ha det trevligt :)

12 charlottelinden.se:

skriven

Men jösses! På nåt sånt känns det där så jäkla typiskt sådana typer av ställen.. Att en kompensation ska vara villkorsbaserad. Tyvärr är ju inte alla lika kunniga inom sådant där och sväljer det förmodligen och tycker det är en schysst kompensation!

13 Jennifer:

skriven

Vad mysigt med en mamma-dejt! :D

14 amanda:

skriven

Jag har börjat med att ta bort halv fabrikatet så mycket som det går och börjat laga mat från
grunden har även börjat att äta lite vegetariskt i mellan åt <3

Kommentera här: