Hanna

Kvällens pilatespass
Ikväll är det dags för pilates här där jag bor. Jag skrev ju att jag skulle köra klassisk pilates och igår gjorde jag ett passupplägg anpassat efter just klassisk pilates men nu velar jag. Ska jag köra corefusion, pilates efter Basi Pilates blocksystem eller klassisk pilates? Jag är en velmaja. Jag har några timmar kvar på mig att bestämma mig. Måste kanske kolla upp vad det står på hemsidan så jag inte gör något annat än vad som står där. Och jo, där står det pilates. Så då ska jag bara bestämma mig för upplägg.
Några måsten finns det:
- ryggen måste jobba i alla riktingar: rotation, sidoböjningar och så flexion/extension
- balans
- så många muskelgrupper som möjligt ska vara mde.
- laterala övningar (på sidan)
                                                                                                       
Nästa fråga är ju såklart vilka övningar då som ska vara med. På en halvtimme ökar kraven lite känner jag. De rätta musklerna ska utmanas, det ska vara roligt och ge deltagarna det som de är ute efter. Övingarna ovan för ryggen är givna.
                                                                     
♦Rollup♦ ♦Single leg stretch♦ ♦Spine stretch forward♦
Dessa övningar är också givna, de går dessutom att variera på olika sätt. Två av övningarna ser lika ut men har helt olika syfte och fokus. 
Clamshells, appropå laterala övningar. Så given känner jag. Haha, det blev många övningar nu sm är givna. Åh så pepp jag börjar bli nu under tiden jag har skrivit det här inlägget. Vi hörs senare ikväll.