3

Att röra på sig

Jag är nog inte ensam om att känna att saker och ting är tråkiga. Allt handlar om det där viruset och aldrig kan man göra något utan att fundera över restriktioner och eventuell smitta. Många verkar tro att bara man är vaccinerad så kommer allt bli som vanligt. Men så är det inte. Till och med WHO:toppen säger att vaccin inte är lösningen. Även som vaccinerad måste man ju följa restriktioner och man kan inte slappna av..... Och så var jag där igen. Det här inlägget skulle ju inte handla om virus och vaccin. S.å t.r.ö.t.t på mig själv...
I början av pandemin hade jag tänkt att inte skriva något om den men det har blivit precis tvärtom. Underbara Clara är dock en blogg som lyckats behålla det som är hon och hennes tema. Absolut prat om att inte kunna träffa nära och kära men inget annat om pandemin. Hennes blogg är grym för övrigt. Det hon skriver känns alltid nytt och fräscht. En hit helt enkelt och nu har jag lyssnat på hennes podd ett tag med som jag också verkligen kan rekommendera. Härlig feelgood när den är som bäst.
Så babblade jag iväg. Jag skulle ju dels skriva om mitt träningspass och ge några handfasta tips på hur man kan få in träning i vardagen. Trots pandemi och rekommendationer att hålla sig väck från gym....
Jag har varit hemma från jobbet i två dagar måndag och tisdag, idag var ledig dag på schemat. Yrseln efter det låga blodtrycket ville inte släppa så jag tyckte det var bäst att stanna hemma. Idag har det dock varit okej. Så pass okej att jag ska till jobbet igen imorgon och så testade jag att springa en runda. Det blev fyra kilometer på löpbandet. Det var en sån där dag när jag kände att jag inte hade formen med mig. Men det är ju inte så konstigt att det inte var en bra dag för löpning. Finns ju en anledning till att jag inte var på jobbet måndag och tisdag. Det får bli nya tag på lördag. Jag längtar efter en pigg kropp och knopp. Ibland tänker jag att jag börjar bli för gammal för att träna tuffa träningspass. Fast jag egentligen bara borde bli snäll mot mig själv och tänka snälla tankar. Ibland tänker jag att jag bara ska strunta i allt vad heter att träna för prestation (=döma fotboll) och bara träna det jag gillar och vill för hälsans skull. Så mina tips då till dig som tycker det är svårt med motivation och inspiration.
  1. Följ Elin Kjos på instagram. Mina "problem" känns bleka i jämförelse. Kan hon så kan jag.
  2. Upptäck youtube. Du kan träna allt du vill hemma i ditt eget vardagsrum. Pilates, hiit, cardio, ja allt. Du behöver inget flashigt gym.
  3. Tänk att all rörelse som blir av är bra för kroppen. Sänk ribban.
  4. Det klassiska att ta trappan istället för hissen är ju aldrig fel.
  5. Naturen! Ut och ströva i skog och mark. Upptäck och lyssna på tystnaden. Att bara vara här och nu och inte bli distraherad av trafik och andra ljud.