Fyra månader med keto

Igår slog det mig att jag nu käkat keto i fyra månader. Jag börjar mer och mer känna att det faktiskt är en kost som funkar. Det har jag ju varit övertygad om hela tiden rent teoretiskt. Det svåra har varit att få det att fungera i praktiken och då framförallt på fotbollsplanen. När jag var ute i helgen och dömde fotboll så kände jag mig i stort sett som vanligt löparmässigt. Uthålligheten finns, farten finns, jag är inte trög i mina reaktioner och jag har skärpa. Den här senaste veckan har jag kommit på att:
  • Jag är en känslomänniska och vill gärna äta när jag är nedstämd. Keto blir extremt tråkigt när jag känner som jag gör. Och det är framförallt när jag känner mig vissen som jag vill strunta i allt och vräka i mig godis.... (Tack rara för alla era fina kommentarer i mitt inlägg Att visa uppskattning.)
  • Jag behöver inte mäta blodketoner utan det viktiga är blodsockret. Ligger det runt 4-4,5 så vet jag att kroppen är i ketos, producerar ketoner och använder dom.
  • Jag har svårt att komma upp på morgnarna men jag känner ändå att huvudet är piggt.
Min fokuspunkt för mina nästa fyra veckor är:
  • Jag ska börja med msm och aloevera igen. Köpte 500 gram msm i pulverform som jag ska börja med. Brukar alltid ta tabletter och fördelen med det är att man inte känner smaken. Men en liten hutt ihop med c-vitamin, några droppar citron och så en dutt vatten ska det inte vara några problem.
  • Jag är lite osäker på om min magsyrabalans i magen är rätt så jag har köpt tabletter som ska hjälpa magen på traven. Om jag inte har behov av det kommer jag märka det rätt snabbt. Men då vet jag iallafall att läget är okej. Får se när jag börjar med det men kommer skriva här i bloggen när jag testat.
PS: Morötter är inte keto men för mig funkar det. Det är mycket som kan funka trots att det inte är keto. Man får prova sig fram. DS.
1 Tess:

skriven

Jag är tvärtom när jag mår dåligt och är ledsen då vill jag inte äta nånting allt gråtande ångesten sätter en klump i magen och halsen så får bara i mig drycker osv. Ser ju gott ut ändå asså får ja fråga vad är keto? Jag vet vad keso är men keto har ja aldrig hört talas om förr. Kram

Svar: Keto är lchf men en väldigt strikt form där målet är att komma in i ketos och kroppen använder fett som energi istället för glukos.
Hanna

2 Amanda :

skriven

Jag är och så en sådan så om jag mår dålig så vill jag äta tyväär inte det nyttigaste😊 men vad skönt att du endå känner att det här funkar ska bli spänande att läsa hur det utvälöar sej med dena kost

3 Moa Larsson:

skriven

Jag har precis börjat med alla mina kosttillskott igen och där ingår MSM, jag tar det dock som du gjort i tablettform. Min lifesaver just nu är dock Magnesiumet så muskelspänningarna släpper. Ska bli spännande att följa de kommande fyra veckorna, jag hejar på dig som vanligt 🖤

Svar: Jag tar också magnesium, kapslarna gör så stor nytta känner jag. Inte utan min magnesium liksom. :-)
Hanna

4 jossanmalmqvistt:

skriven

Jag har SÅ svårt att komma upp på morgonen. Det går liksom inte. Tror de beror på riktig trötthet, både psykiskt och fysiskt.
Men ska till min psykolog snart och de ska bli skönt. Jag behöver det nu. kramis.
duktig du är som kämpar vidare med detta <3

5 Dessi:

skriven

Men ååh känner verkligen igen mig med att vara högkänslig. Jag blir lätt jätteledsen för saker, framför allt när folk får mig att känna mig dum.

Började med LCHF igen förra veckan efter att ha haft uppehåll på flera år. Sockersuget är hittills helt borta vilket är skönt :) Hoppas det håller i sig <3

Kul att du bor i trakterna btw! :D

Svar: Det är helt klart det bästa med att LCHF att suget håller sig borta! :-D
Hanna

6 Madde:

skriven

Aloevera dryck har jag druckit i perioder. märker allt resultat iaf då något saknats i kroppen. Tänker att ger det inte resultat så behövs det inte. Vad skönt att du hittat något som funkar för just dig, och att du mår bra i det.

Svar: Eller så gör det skillnad ändå även om man inte känner det. :-)
Hanna

7 Ullie :

skriven

Alltså gud du är så duktig . Funkar det med resten av familjen eller äter dom "vanligt ,"

Svar: De äter vanligt men jag skulle vilja att de med äter LCHF.
Hanna

8 charlottelinden.se:

skriven

Jag är verkligen exakt likadan. När jag är ledsen eller mår dåligt är det som att jag tycker att det är en relevant ursäkt till att äta mer onyttigt vilket det ju faktiskt kan vara ibland, men det blir ju inte lika bra när man satt det i system :)

Svar: Precis så tänker jag med! Men för mig blir det att jag mår ännu sämre kroppsligt av att falla för såna "troll" så då är det bättre att inte äta alls....
Hanna

9 Pärla:

skriven

Kul att det redan gått fyra månader och att de nu känns som att det funkar OK. Jag äter också msm och tycker de hjälper mot mycket. Hoppas tabletterna kan hjälpa magen lite.

10 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★:

skriven

Så kul att följa denna resa, speciellt när du ser att det funkar så bra som det gör. MSM fixar jag inte i pulverform :-p, jag åt det förr men gick helt över till tabletter sen fick rejäla kvälvningar av saken. Lika så spirulina :-o

Svar: Hehe, det smakar vidrigt i pulverform men den dos jag tog igår ihop med c-vitamin och citron var helt klart hanterbart! :-)
Hanna

11 Sarah:

skriven

Så bra att du känner att ketokost funkar för dej :)

12 Jessica :

skriven

Kul att du känner keto funkar så bra för dig, ja små äter mer när ja äe uttråkad eller när ja vill belöna mig själv eller småäter fel ordvsl kanske men äter godis, dock händer det att jag gör det för att trösta mig själv också ibland 😂❤️

Kommentera här: