Kommer motivation som ett brev på posten?

"Jag är inte motiverad, jag tar tag i det när jag känner mig motiverad"
Känns tanken igen? Vi är många som väntar på att motivationen till att göra saker ska komma av sig självt. Men är det verkligen så med motivation att den bara kommer som ett brev på posten en vacker dag? Det tror inte jag. Motivation är något som man får jobba för varje dag. Det är en drivkraft, en passion som gör att man vill göra det som egentligen tar emot. Du som är ny har säkert inte läst det här inlägget men du som hängt med ett tag kommer säkert ihåg det: ett starkt varför är den bästa drivkraften. Motivation är för mig samma sak som att hitta sitt varför. Det är mitt "varför" som får mig att kämpa vidare när det känns lönlöst, när det känns som att jag aldrig kommer ta mig dit jag vill. Motivation är något som jag får arbeta för varje dag.
Motivation skapas genom ambition. Ambition är valet att vara, göra, ha eller uppleva något större i livet och så fort vi vill ha något särskilt blir vi motiverade. Det är bra att fundera över vad man vill. Genom den önskan väcker man energi och motivation. Ju högre önskan, desto mer motivation känner vi.
Det kanske verkar som att jag inte har några problem att ta mig ut och träna men ärligt talat. Jag känner mig inte alltid sugen på att träna. Skulle jag gå efter när jag är motiverad så skulle många pass utebli. Därför anser jag att man inte kan lita på motivation fullt ut. Den kommer och går lite som den vill. 
Vad är min drivkraft?
Det som motiverar mig är tanken på att hela tiden bli bättre och utmana mig själv. Att jag måste prestera på fotbollsplan gör en hel del för motivationen. Jag måste hålla mig i bra form för att orka matcherna. Orkar inte kroppen så orkar inte huvudet heller och risken att det blir fel blir större. Men sen tycker jag att det är så roligt. Älskar känslan efteråt av att ha rivit av ett svettigt intervallpass. Jag känner mig lycklig och hög på endorfiner.
Det här är ett inlägg som jag skrev redan 2016 men ämmet är högaktuellt.
1 Sara:

skriven

Visst är det så, man bör alltid påminna sig om ens inre drivkraft! Yttre drivkrafter är sällan lika motiverande.

Svar: Ja precis! :-)
Hanna

2 Jennysvardag:

skriven

Åh, vilket bra och peppande text. Jag har länge inte haft någon motivation till att anstränga kroppen. Men nu så ska jag börja med lite yoga på kvällarna.

Svar: Jag behöver också komma igång med att stretcha. Det får bli ett av nästa veckas träningsmål. :-)
Hanna

3 Amanda :

skriven

Å vilket bra inlägg super roligt att läsa♥️

Svar: Tack, glad att du gillar det. :-)
Hanna

4 Evelina:

skriven

Vilket fint och bra inlägg att du delar med dig.

Svar: Tack, glad att du gillar det!
Hanna

5 bloggenommaria.blogg.se:

skriven

Jag kan faktist känna precis tvärtom. Vara sååå motiverad men inte ha möjlighet att dra i gång. Tex så motiverad att börja rida igen men tyvärr funkar det inte med min kropp för tillfället

Svar: Jag vill ofta göra grejer som mest när jag har minst möjlgiheter att göra det. Intressant fenomen det där.
Hanna

6 Pärla:

skriven

Så sant, även om det är svårt. Jag brukar försöka få igång motivationen men det är svårt.

Svar: Ja det är verkligen inte lätt.
Hanna

7 Frugan E:

skriven

Det jag lärt mig som en hel del tränare osv sagt är att strunta i motivationen och fokusera på vanor och disciplin istället.. Vilket jag tycker är vettigt, i alla fall när det gäller mig som ytterst sällan är motiverad. :P

Svar: Det tycker jag var klokt sagt.
Hanna

8 Sofie:

skriven

Motivationen behövs här, men man kan ju motivera sig själv ! Dags för det ;)

Svar: Jag upplever att min motivation kommer när jag bestämmer mig för att bara göra det. Då blir jag med motiverad av bara farten. :-)
Hanna

9 Jessica:

skriven

Den inre motivationen är så viktig och det är den som tar oss vidare 🥰

Svar: Precis, kunde inte sagt det bättre själv. :-)
Hanna

10 Michaela:

skriven

Ååh ja det känns verkligen igen. Jag har inte haft motivation till att hålla igång mina sociala medier.. Men tänkt att "äh motivation kommer snart" vilket den inte gjorde så jag tog tag i bitarna utan motivation och nu är jag igång igen😉

Svar: Haha, då är jag inte helt fel ute. :-)
Hanna

11 Anna svensson:

skriven

Så himla bra skrivit! grym är du😊

Svar: Tack så mycket! :-)
Hanna

12 Bella:

skriven

Gillar att läsa din blogg. Den ger en insperation och men får en lite spark i rumpan haha

Svar: Vad glad jag blev av din kommentar. Tack söta du. :-)
Hanna

13 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

skriven

Visst är det så drivkraft och motivation hänger mycket ihop. Det behövs något som driver en för att vilja fullfölja saker. Märker det speciellt när jag mår dåligt, då finns ingen drivkraft och genast saknas motivationen med. Mår jag bra däremot då har jag en väldigt drivkraft och motivationen kommer liksom med då :)

Svar: Så är jag med. När jag mår dåligt vill jag inte göra något jämfört med när jag mår bra och har väldens energi.
Hanna

14 Melissaskywalkz:

skriven

Kul att få en inblick i dina tankar för 2 år sedan :) jag har väldigt svårt att hitta motivation till vissa grejer medans andra är hur lätt som helst, måste hitta någon balans haha

Svar: Haha, ja. Att hitta balansen kan vara väldigt svårt.
Hanna

15 deveny:

skriven

Jeg tror at motivasjonen er en muskel som må trenes opp, den må jobbes med som alt annet. Den kommer aldri gratis.

Svar: Jag tror också det. Du beskriver det väldigt bra.
Hanna

16 Jennifer:

skriven

Här fick jag mig en tankeställare.. Tack :)

Svar: Vad roligt, det var precis det jag ville. :-)
Hanna

17 Chanelle:

skriven

Bra inlägg! Då jag är utbränd så är jag väldigt trött och energin försvinner fort.. Så när jag är nere så spelar inget roll för man orkar inte ens kliva upp. Och det är så jobbigt, jag vill så mycket men kroppen och hjärnan klarar det inte! Så att läsa peppade inlägg och sånt brukar kunna ge lite energi, så tack för inlägget😊🌸

Svar: Vad ledsamt att läsa att du är utbränd. Jag hoppas att du snart är på fötter igen. Glad att mitt inlägg kunde ge dig lite energi. Kram <3
Hanna

18 Emelie:

skriven

om man har motivation eller en stark drivkraft så burkar man kunna klara av så mycket mer än annars :-)

Svar: Ja exakt! Det håller jag med om. :-)
Hanna

19 Emelie :

skriven

Håller helt med. Man kan inte bara gå efter motivationen för den finns ju aldrig där. Är ju ännu viktigare att man har en drivkraft tycker jag. Har du ingen drivkraft framåts spelet det ju ingen roll om du har motivationen eller ej.

Svar: Precis. Om jag bara gjorde saker efter om jag var motiverad eller inte så hade inte särskilt mycket hänt.... :-)
Hanna

20 Emelie :

skriven

Håller helt med. Man kan inte bara gå efter motivationen för den finns ju aldrig där. Är ju ännu viktigare att man har en drivkraft tycker jag. Har du ingen drivkraft framåts spelet det ju ingen roll om du har motivationen eller ej.

Svar: Och jag håller med dig i din kommentar. :-)
Hanna

21 Therese Carlsson :

skriven

Jag känner igen mig i det du skrev jag har verkligen inte någon motivation till att träna fast jag behöver det

Svar: Du kanske bara behöver göra det och komma ut fast du inte vill. Det gäller att ta sig över den där tröskeln.
Hanna

22 Carolina:

skriven

Jättefint inlägg och bra att påpeka! Hört många säga att då motivationen kommer till dem gör dem sakerna. Det fungerar inte riktigt så nej ^^,

Svar: Nej, det tror inte jag heller. Skulle inte få många knop gjorda om jag väntade på motivation.
Hanna

Kommentera här: