Med fingrarna djupt ner i kakburken

Jag har under lång tid kritiserat den ensidiga medierapporteringen. Dess brist på proportioner, neutralitet och den ensidiga propagandan. Hur kritiska röster tystats. Med all rätt ska det visa sig. Fick en länk skickad till mig av IngMarie. Nedan text är ett citat från artikeln.
Jim Smith har i många år varit en nyckelperson i mediekonglomeratet Reuters och bland annat innehaft positionerna som operativ chef och vd. Idag är han ordförande i mediekoncernens välgörenhetsstiftelse – samtidigt som han suttit i styrelsen för läkemedelsjätten Pfizer sedan 2014.
Ju längre in i pandemin vi kommer, desto mer kan människors neutralitet ifrågasättas. Vem kan man egentligen lita på? Kan man lita på någon? Eller som en fd bekant sa "man måste ju lita på överheten".
Jag hittar snarare fler och fler anledningar till att faktiskt inte lita på överheten. Fler anledningar till att inte lita på att det handlar om folkets bästa eller som i fallet med coronapandemin folkhälsa. Nej, allt handlar i slutändan om pengar och att tillskansa sig så mycket pengar själv som möjligt. Hur många som far illa på vägen tas det ingen hänsyn till. Bara cheferna och de högsta får det som de vill ha.
En önskan för året blir att fler neutrala röster ska få komma till tals. Fler kritiska röster som vågar stå upp för det som är rätt. Som vågar ifrågasätta det som bör ifrågasättas. Att folket slutar jamsa med och vara så godtrogna. För även om man vill så går det inte att lita på alla. Särskilt inte personer som har någon form av makt.
Jag önskar mig en journalistkår som bevakar folkets intressen och inte företagen. En journalistkår som inte är köpt, en journalistkår som till 100% är neutral och inte springer politikernas ärenden.
1 Netti Starby:

skriven

Helt rätt och jag har också funderat på allt runt omkring på senaste tiden. Hoppas att du delar med dig av dina kloka tankar i fortsättningen. Kramis <3

2 Ingela :

skriven

Hej Hanna.
Jag kan som vanligt inte svara på din kommentar hos mig. Men en av mina ”bloggvänner”
Monnah kommenterade så jag svarade er båda i henens kommentar.

Som jag avslutade vad vore världen utan olika åsikter och tankar?
Outvecklad…. Men kanske utan krig oxå??? Beroende på hur man hanterar de olika åsikterna.

Ha en skön helg (integritet skylten) skymmer som vanligt texten så jag ser inte vad jag skriver)

Nu kömpar vi på.

Ha det gott .

3 Monica:

skriven

Intressant! I vår Stockholmstidning står just nu artiklar om pressfrihet och hur den gradvis försämras i världen och även i vårt land. Få aktörer äger media. Lokala redaktioner som fanns en gång ger bredare inblick.

4 Ingela :

skriven

Hej Hanna.
Jag kan som vanligt inte svara på din kommentar hos mig. Men en av mina ”bloggvänner”
Monnah kommenterade så jag svarade er båda i henens kommentar.

Som jag avslutade vad vore världen utan olika åsikter och tankar?
Outvecklad…. Men kanske utan krig oxå??? Beroende på hur man hanterar de olika åsikterna.

Ha en skön helg (integritet skylten) skymmer som vanligt texten så jag ser inte vad jag skriver)

Nu kömpar vi på.

Ha det gott .

Kommentera här: