Modet att tänka själv och våga ifrågasätta

Hur mycket influerar vi egentligen varandra? Jag läste en tänkvärd text på instagram idag som handlar om just det. Vad är mina tankar och vad är tankar som jag fått av någon annan? Jag tänker ofta på det faktum att jag inte har en särskilt stor påverkan på de människor som jag har närmast. Inte vad jag vet iallafall. Men jag tror samtidigt på att man egentligen aldrig kan veta vad en annan människa tänker på eller hur man påverkar med det man säger och hur man tänker. Så jag tänkte dela en text idag om just det.
💫 Den största gåvan du som följare kan ge mig, är inte att blint följa mig, utan att tänka själv 💫
💭💭💭💭💭💭💭
Min ambition med detta kontot har aldrig varit - varken före eller under pandemin - att påverka människor åt ett eller annat håll. Jag ryser vid tanken av att människor blint skulle följa mina (eller någons) råd. Det enda jag ämnar inspirera till är frihet, sanning och mod 💪
Mitt beslut att inte vaccinera mig mot covid-19 är mitt egna, och ett beslut jag tog av privata skäl. Men du måste inte tycka som jag. Ta de besluten jag tar. Göra som jag gör. Tvärtom. Utmana mig, utmana din omgivning, utmana samhället. För om du bara tänker som alla andra, är risken stor att du inte tänker alls 😵‍💫
Detta kontot har på senare tid utformats till en ventil för mig, där jag febrilt försöker nyansera en enfärgad debatt, bredda en snäv samhällsbild samt högljutt protestera mot en skadlig tystnadskultur. Jag försöker få rätsida på saker och ting, både för min egna skull, men i synnerhet för samhällets- och för våra barns skull.
Men jag är inte en influenser. Detta är min dagbok/ventil/kreativa outlet. Jag insåg dock nyligen att jag besitter makten att eventuellt påverka människor, och därför vill jag vara extra tydlig med mina avsikter.
💭 Min avsikt, eller min önskan, är att alla utvecklar en förmåga att tänka själv. Inte låter någon annan ta beslut åt dig, som du är fullt kapabel till att ta själv. Min förhoppning är att jag uppmuntrar människor till att tänka kritiskt, göra egna efterforskningar, lita på sin magkänsla och då och då är beredda att bli omlärda 💭

Jag vill inte fatta beslut åt någon. Vad jag vill, är att ge var och en av er:
💫 MODET att våga ifrågasätta.
💫 STYRKAN att orka gå er egna väg.
💫 VISDOMEN att fatta era egna beslut.
💫 ÖDMJUKHETEN i att vi aldrig någonsin är fullä
rda. 
1 ingmarie:

skriven

Jätteviktigt det där! Jag blev väldigt fint bemött av en ssk i dag som tagit 3 doser men som inte ens ifrågasatte mitt beslut. Hon svarade bara att "ja vi kommer nog inte veta vilket som är det bästa förrän om flera år"

Svar: Så fint av henne. Kärlek och acceptans liksom. Det är allt jag önskar!
Hanna

Kommentera här: