Det här med vegetarisk kost och cravings


Jag tycker att det är spännande att fundera över det här med cravings och vad kroppen egentligen är gjord för att äta. Jag tror till exempel väldigt starkt på att det inte är bra för alla att vara vegetarianer, särskilt inte vegan. Jag är stark motståndare till att det skulle vara en universalkost som passar alla. Kvinnan i tidningen är inte den första jag läser om som vittnar om hur hennes mående blev bättre efter att hon började äta kött igen.
Det är inte rimligt att många kvinnor tillåter sig att må dåligt av ideologiska skäl. Att man offrar sitt mående för djuren skull. Vilket djur i naturen skulle gå emot sina instinkter på samma sätt som vi människor gör? Samhället må ha förändrats men våra kroppar är fortfarande stenålderskroppar med samma behov nu som då vad gäller naturlig mat. All hittepåmat som tex qourn, sötningsmedel och konstiga tillsatser, allt sådant tror jag inte är bra för våra kroppar i längden.
Minns under graviditeterna, hur jag läste om kvinnor som fått helt galna cravings och det då har visat sig bero på en brist av näringsämnen i kroppen. Jag hade faktiskt ingen aning om att det finns vetenskapligt dokumenterade cravings och vad de beror på. Det är intressant att fundera över. Så nästa gång jag får sug efter choklad kanske jag istället ska ta mina magnesiumkapslar och järntabletter. Det är inte lika roligt dock....
"Äter du ordentligt med rött kött (hem-järn, B12, B6, zink), lever (a-vitamin, D och C-vitamin), djurfetter (kolesterol, K2 osv) går det snabbt att täcka kroppens näringsbehov och den slipper skrika efter chips!" Citat Martina
 
 
1 ingmarie:

skriven

Det finns väl ingen kost som passar alla men jag tror du har missuppfattat det här med vego... Äter du näringstät mat så får du i princip inga cravings. Bara för att du äter kött/animalier så betyder det inte att du får i dig allt och att din kropp mår bra. I så fall hade vi inte haft alla dessa vällevnadssjukdomar t ex. Det finns tusentals forskningsartiklar nu för tiden som gång på gång påvisar att vego är bättre för hälsan. Och miljön! Den minskar/förhindrar cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, värk, diabetes, övervikt o.s.v o.s.v.
Man blir piggare också. :-)

Jag förstår inte heller vad "hittepå-mat" är? All mat är väl i princip "hitte-på" från början? Som vego äter Jag ganska säkert "renare" än vad de flesta djurätare gör.Kött och mjölkprodukter är inte "rent" OM dun nu tror det. Inte heller ex Nocco, smågodis eller Mc D som jag förstått du gillar. :-) Var försiktig med att kasta sten i glashus.

Att djur och natur samt dina medmänniskor ska behöva lida för att du ska få mat är oetiskt och omoraliskt och som sagt var inget jag tror Gud tycker är ok...

Svar: Jag vet att du har läst min blogg ett tag så tror du egentligen är väldigt medveten om att jag tycker att även nocco och så vidare är "hittepåmat". Så nej, jag kastar inte sten i glashus. Det jag menar med naturlig mat är sådant som kommer direkt från naturen utan någon lång innehållsförteckning med x antal konstgjorda tillsatser och så vidare. Allt annat är hittepåmat. Jag lever inte som jag lär just nu men jag har inte gett upp mina grundvärderingar om vad jag tror på är bra för kroppen. Där ingår definitivt inte nocco, smågodis och McDonalds. Inte egentligen men jag har inte motivationen till att leva strikt efter vad jag tror på. Vilket isånafall hade varit ketogen kost, eller liberal LCHF.
Hanna

2 Ibod11 - Ingrid:

skriven

Oavsett vilken kostinriktning man har så gäller det att få till en sammansättning som ger kroppen det den behöver. Jag är vegan sedan 3,5 år tillbaka och mår förträffligt. Förutom att jag känner att det är på det viset vet jag det eftersom jag lämnar prover varje kvartal och de visar inga brister. Jag är väldigt noga med att inte döma eller peka ut köttätare eller folk som väljer annan kosthållning. Jag har gjort mitt val och andra får välja precis det de mår bra av. Mår man dåligt av vegansk eller vegetarisk kost så tror jag inte att man har de kunskaper som krävs och det gäller nog för de flesta kostinriktningar. Det finns helt enkelt inget rätt eller fel utan var och en måste själv ta ställning för hur de vill leva.

Svar: Jo, så är det säkert att det fattas kunskaper för att få till det rätt. Men om man gör alla rätt enligt boken och man ändå mår dåligt så tycker jag det är fel att hålla fast vid en kosthållning som bevisligen inte passar. Oavsett om det är med eller utan kött. Särskilt om man gör det av ideologiska skäl. Kroppen ska ändå hänga med i x antal år och då funkar det inte att ge halvkassa förutsättningar. Sen håller jag med om att det är upp till var och en, men vill ändå skriva mina tankar kring det jag läser. :-)
Hanna

Kommentera här: