Att välja rörelse och andra tankar kring hälsa

Hälsa är ett stort begrepp och definieras lite olika och kan vara olika saker för olika människor. Man kan vara sjuk men ändå uppleva att man har god hälsa och man kan vara frisk och uppleva sig ha dålig hälsa. Vad som är bra respektive dåligt för våra kroppar har vi alla olika uppfattning om. Men hur mycket man än vrider och vänder på det så är det viktigaste att man sover, rör på sig och äter bra mat.  Dessa tre aspekter kan givetvis inte i alla lägen förhindra sjukdom. Men ju bättre man tar hand om sig själv desto större chanser har man att klara av tuffa behandlingar om oturen väl är framme och man blir sjuk.
Hälsoinspiratör, är inte det ett fint ord. På min tunga rullar det fint iallafall. Tänk att få inspirera andra till ett bättre mående. Att bli sitt bästa jag liksom. Oavsett om det handlar om träning eller vad det nu kan vara. Fast de personer i min närhet verkar inte bli så inspirerade utan verkar i allmänhet tycka att jag är galen som rör på mig så mycket som jag gör. Tänk om det någon gång kunde bli tvärtom. Att normen är att man rör på sig mycket och väljer rörelse istället för stillasittande. Fast egentligen spelar det inte så stor roll för mig hur andra väljer att leva sitt liv. Men jag önskar det kunde komma en dag när jag inte ses som den konstiga och lite knasiga som väljer rörelse.
Visst är det även lätt att hamna i negativa tankemönster? Jag brukar alltid säga till andra att tänka snälla tankar. Jag tror ju också på att hur jag tänker påverkar hur jag ser på mig själv och min dag. Tänker jag på morgonen att det kommer bli en riktig skräpdag. Ja, men då är sannolikheten stor att det känns just så och små saker som händer blir stora. Jag jobbar varje dag med att inte försöka analysera allt utan mer bara vara den jag är. Inte grubbla så mycket. Just nu funkar det alldeles utmärkt men har märkt att det beror så mycket på de jag möter hur jag tänker. Är folk lite off blir det lätt att de negativa tankarna kommer som ett brev på posten. Däremot är alla glada så är det lugnt.
1 Jessifri85:

skriven

Hälsa är väldigt stort. Men när jag tänker hälsa. Så tänker jag bra sömn, bra mat & mam ska få unna sig, bra att röra på sig 😊.

2 Jessifri85 :

skriven

Jag tror att tack vare att jag hade tränat i ett ex antal år på gym. Så gick det bra för mig när jag var sjuk & fick behandlingar. Jag fick inga infektion, & så. Så jag tror på mycket att röra på sig & hålla kroppen igång hjälper oss att ta oss igenom sjukdomar, vi lever längre & hela den biten.
Att hålla igång sin kropp är så olika från person till person. För jag som tränar 3 ibland 4 pass i vecka. Visa tycker att det är mycket. Medans jag tycker att dem som kör 5-7 pass i veckan är mycket. Då tänker jag direkt. Vilar du något din kroppen. Men då kanske den personen återhämtar sig snabbt. Jag är ofta på min syrra att hon ska lugna sig. Men nu är det mer min mamma som ska lugna sig 😄.
Håller med. Har man dålig från dagens start. Så kommer det va en tung dag. Jag är på min sambo mycket. Att tänka positivt. För det är det jag försöker att göra. Se allt positivt. Även ibland är det inte lätt 🙂.
Låter bra 😊👍.
Höre du! Ha det så fint! Kram❣️🌸😊

3 corkystyle:

skriven

Hälsa är så stort begrepp. Jag tror man måste hitta vad en själv mår bra av. Att något inte fungerar för alla då vi är individer. Jag själv är glad för att jag kommit igång med promenader och blivit av med mitt sockerberoende vilket gjort att jag gått ner 20kg på två år.

4 ullie:

skriven

ja du det är så lätt i stället att tänka i sura negativa känslor och hela dagen blir fel
du är ingen knas maja som tränar så väldigt sunt o man beundrar dee som kan
när jag är i den sits jag är o inte kan i samma takt kan man bli avis på er rörelse o ni som kan <3

5 Amanda:

skriven

I väldigt många år var ordet träning negativt för mig. Ville inte alls träna. Nu har jag kommit till insikt att min kropp behöver få röra på sig, önskar att jag hade tid och ork till att träna två gånger i veckan just nu har det bara blivit 1 gång. :)

Kommentera här: