Från coronaprat, till bilder från veckan och veckans länkar.

Jag kan inte riktigt fatta att det är första november imorgon. Det är helt galet ju att året i prinicp gått. Det här året som varit konstigare än konstigast. Aldrig har jag levt mitt i en pandemi på det här sättet men 2020 blev det så. Jag läste en kommentar hos Piggelina angående de nya restriktionerna som sätter ord på det jag tänker. 
"Jag funderar på om det ens hjälper. Det har ju inte varit särskilt effektivt i de länder som haft lockdown, munskydd och böter. I längden är detta ohållbart och konsekvenserna är redan enorma. Arbetslöshet, uppskjutna operationer, ensamhet, fattigdom, misshandel, missbruk, självmord, våldtäkter, ökad mängd flyktingar, missade diagnoser och gamla som inte får besök. De allra flesta blir inte ens särskilt sjuka av covid." IngMarie 
Vi kommer veta först efteråt om vi gjorde rätt eller fel. För ingen kan egentligen veta.... 
Så från coronababbel till några av veckans bilder: 
- munskydd på jobbet var jag skeptisk till först men nu tycker jag att det är bra. 
- scones fortsätter att vara en storfavorit här hemma. 
- pilates i Mjölby i torsdags. Japp, hade mitt pass. Vi är så få deltagare och i rummet där vi håller till går det att hålla rejält avstånd. Mitt måndagspass däremot är inställt. 
- igår var det dimmigt och ruskigt. Bilden är så liten så det är svårt att se men längst bort i bild är det det ett rejält tjockt dimtäcke. Novemberrusket kommer redan.... 
- Rickard fick en vacker höstblomma av sitt jobb. Så fick jag min ljung ändå. 
- Innan restriktionerna släpptes så var vi hos Marcus och Bea ett par timmar. Hur gosigt är det inte att Kevin börjar le mot en när man pratar. Sötnosen!
 
Den här veckan var jag med i veckans länkregn i Social media support and sharegroup. Vill du också hitta nya trevliga bloggar att följa och få fler kommentarer på dina inlägg så är det gruppen fär dig. 
Så vi börjar med Fröken Rödlök, en kreativ och pysslig tjej som skriver om sin första workshop. Så kul att hon får dela med sig av sina pysselskills. HÄR kan du läsa hennes inlägg. 
Amanda berättar om sin vecka och delar även med sig av en videoblogg. 
Tess berättar om sina nya träningskläder som ska göra henne mer peppad och inspirerad till att träna. För det vet vi ju allihopa att snygga kläder gör det alltid roligare att träna. 
Appropå att träna så ska jag ställa mig på löpbandet nu och springa ett gäng intervaller. Ambitionen är runt 40 st. Det var länge sedan som jag körde det passet. 
 
1 ingmarie:

skriven

Vi kör med visir hela tiden. Och plastförkläden förstås. Munskydd när det verkligen krävs (man pallar ju inte ha dem på särskilt länge...) och full mundering när det verkligen är en smittad. (Bara 1 på vårt IVA just nu.) Munskydd "bland vanligt folk" är jag skeptisk till för ytterst få vet hur man ska använda dem. Det pillas i tid och otid både här och där , de slänger och hänger och jag blir snudd på provocerad när jag tänker på vad användarna sprider omkring. :-O Hur tänker du?

Svar: Jag tycker det är skönt att ha munskyddet på i det patientnära arbetet. Men jag skulle inte använda det i vardagen. Av samma anledning som du faktiskt. Ungefär som att folk använder handskar och tar på grejer och sedan på exempelvis sin telefon, lägger ner den i fickan och så vidare. Det kan jag bli tokig på när jag ser hur fel folk använder handskar också.
Hanna

2 ingmarie:

skriven

ja visst blir man provocerad! Och lite undrar jag hur man tänker med tanke på hur mycket det stått om vad/hur man ska göra...

Kommentera här: