Jag saknar keto....

Nu kommer du säkert tycka att jag är lite ambivalent. Kanske skulle utforska min ambivalens genom ambivalenskorset... Nej men skämt åsido. Men så här är det, efter en månad känner jag nackdelarna med att inte vara keto. Det fanns ju en anledning till att jag valde något så strikt som keto. Precis som jag skrivit i rubriken så saknar jag keto. Inte när jag tänker på att äta mer smör. Men när jag tänker på fördelarna. Just det där att slippa vara sugen fast jag precis ätit mat, att hela tiden känna mig mätt och inte bli panikhungrig oavsett hur lång tid det har gått mellan måltiderna. Jag är inte piggare med mer kolhydrater i kroppen. Min trötthet är direktrelaterad till för lite sömn.
Jag vet att Martina är keto ungefär 80% av tiden. Tänker att det kanske skulle passa mig. Vara keto för det mesta men när det är något särskilt som födelsedagar, goda middagar (som det dock inte blir så mycket av just nu såklart. (Om nu någon trodde något annat) eller extra tuffa träningspass. Men vet du att samtidigt orkar jag faktiskt inte vara keto. Jag vill äta det jag vill under en period och inte det jag borde. Men såklart, det kan jag inte göra. Jag har ont i magen varje dag, inte hela tiden varje dag, men varje dag. Det går inte en dag utan att jag inte har ont. Så jag kan ju inte äta det jag vill och när jag vill. Hur mycket jag än vill vara "som vanligt" och hur gott det är att äta.
En bra kompromiss är ändå att ta bort vitt bröd. Det är inte så ansträngande....
 
1 Pau:

skriven

Hmm, ang att vara hungrig när man precis ätit väcker några frågor hos mig, äter du tillräckligt mycket och tillräckligt stora portioner? Du tränar ju hårt och springer mycket, kanske du har missbedömt hur mycket energi det faktiskt tar. Äter du tillräckligt med fiber? Fiber fyller ju upp magen och hjälper till att hålla oss mätta längre. Att ha ont i magen varje dag är inte "normalt", keto fungerar ju i ditt fall som symptomlindring, men magontet finns ju kvar i grund och botten, har du sökt hjälp för det? Försöka hitta vad det är din mage reagerar på. Har du testat probiotika?

Svar: Ja, jag har varit hos läkaren och det enda hon gjorde var att skriva ut medicin. Jag är emot mediciner som i det här fallet enbart kommer verka symtomlindrande, precis som keto också gjorde. Alltså jag äter inga små portioner, jag äter mycket varje gång. Fibrer får jag också ont i magen av. Men tack för att du tog dig tiden och dela med dig av dina tankar. 😊
Hanna

2 anonym:

skriven

Åh, jag känner exakt likadant inför periodisk fasta med 16:8. Nu var den bevisligen inte riktigt bra för mig, eller jag hade nog behövt äta betydligt mer under det där 8h ätfönstret man får, eftersom det blev utebliven mens, nattsvettningar och annat hormonellt bekymmer. Men med fastan försvann liksom hungern, och det var SÅ SKÖNT att slippa vara konstant hungrig, sugen eller både och. Undrar om det finns några sätt att mota hunger och/eller sug utan att behöva "krångla till det" så mycket med maten..?

Svar: Jag vet faktiskt inte, enda sättet att ta reda på vad som funkar är att testa sig fram.
Hanna

Kommentera här: