Till de sydligaste delarna av Gotland

När vi är på Gotland så brukar vi alltid bo i Visbytrakterna och ha det lite som bas för var vi åker. Ingen av gångerna som vi varit här har vi tagit oss tiden att åka ända ner till Hoburgen. Längre ner än så här kan man inte komma på Gotland.  Så vi satte kurs mot Burgsvik och vidare ner mot Hoburgen där den kända rauken Hoburgsgubben finns. Ingen av oss var särskilt imponerad över just den rauken. Men omgivningarna! Wow alltså! Jag har inga ord. Att sådan här natur finns i Sverige känns smått overkligt.
Mysigaste lilla stugan på väg till Hoburgen.
                                                   
Vi hittade en grotta och ett valv.
Det fanns så mycket att se och så mycket att fota. Jag hittade som ett språng i klippväggen dit jag ville klättra upp. Men det var alldeles för lös sand så jag vågade inte.
 
                                 
Efter vi varit på Hoburgen klippområde så gick jag, Samuel och Alexander upp i Hoburgens fyr. Den är "bara" 22 meter hög men känns ju högre. Usch, det kröp i hela mig men samtidigt var det så häftigt! Den här fyren är fortfarande igång och vi fick höra en hel del intressant av de som jobbade i fyren som guider. Bland annat så var det belagt med halshuggning om man missade att se till att fyren lös och ett skepp gick på grund. Verkligen hårda bud!
Del två av den här utflykten kommer få ett eget inlägg istället för mitt inlägg har redan blivit alldeles för långt.
 
1 Diana Saelöen:

skriven

Underbara Gotland....dyker upp en massa minnen när jag ser dina bilder....jag längtar verkligen dit igen...Naturen där är verkligen dramatisk

2 Marie:

skriven

Nämen är ni på Gotland, vad roligt, hur länge blir ni där, och hur var det på båten? Kunde man hålla avstånd

Svar: På båten var det inga problem att hålla avstånd. Dels hade vi kupé men på restaurangtorget var bord avstänga likaså platser i salongerna var avstängda. När vi skulle ner till bildäck var det en särskild ordning vi skulle gå så att alla inte gav sig ner samtidigt. :-)
Hanna

3 Tess:

skriven

Alltså de är så vackert på Gotland :) älskar såna där klippor stenar :D de är så magiskt liksom. Man tänker på drakar o sånt när man de de :D

4 Lexochlogan :

skriven

Ser verkligen så fint ut, förstår att ni gillar åka dit. Skulle verkligen vilja besöka Gotland nångång, inte i år men om 2-3 kanske, finns så många magiska platser där. Här blir det Österlen i år istället

5 jessica:

skriven

asså wow så fint det var där med bergen, asså det ser lite ut som pippi berget , bilderna påminner verkligen om något avsnitt eller film ifrån pippi var inte mycket av pippi inspelat på Gotland tro? 😮❤

Svar: Väldigt många scener från Pippi spelades in i Visby, vet inte om de är på Hornburgen. :-)
Hanna

6 Anonym:

skriven

Åh, där uppe i fyren friade min man till mig 👍🏻

Svar: Men åh så romantiskt! Hur fint som helst ju.
Hanna

7 ★Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! ★:

skriven

Så fint! Måste fråga är det där Pippi är i filmen? Det ser precis ut som det stället :). Blir verkligen så imponerad av Gotland, det ser verkligen vackert ut :).

Svar: Jag vet inte om hon just är på Hornburgen, däremot spelades många Pippiscener in i Visby.
Hanna

Kommentera här: