Fem en fredag vecka 5: Skräp

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Glöm inte att länka till Elisa så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vad är något du av misstag kastat bort?
  2. Hur ser din mejlkorg ut?
  3. Vad behåller du gärna som andra ser som skräp?
  4. Hur noggrann är du med källsortering?
  5. Hur skräpigt är det i din omgivning?
Happ, tema skräp den här veckan. Här får jag rannsaka mig själv lite....
1. Det första jag kommer att tänka på är när jag av misstag slängde våra biljetter till dam-em i fotboll 2013. Det spelades ett gäng matcher på Linköpings arena och tillsammans med damdomarna skulle vi se en match. Jag hittade dock inte kuvertet med biljetterna så vi fick köpa nya. Note to self blev att alltid öppna brev. Särskilt de som ser mest oviktiga ut...
2. Städad! Jag rensade bort flera hundra reklammail i december och nu i januari var det dags igen. Det kommer så mycket skräp hela tiden och jag försöker hålla efter. Men orkar inte göra det hela tiden.
3. Skräp vet jag inte men onödigt tror jag Rickard tycker. Jag är den nostalgiska typen som har svårt att göra mig av med grejer = proppfullt förråd.
4. Jag tycker att vi är ganska duktiga på det. Plast, glas, tidningar, kartonger och alluminiumburkar källsorteras. Och batterier samt elavfall. Det tummar vi inte på. Matrester samlas upp i "gröna påsen" och blir till biogas.
5. Svarar med en bild....
Borde städa men det tänker jag faktiskt inte göra. Istället ska jag gå och sätta mig i soffan och plugga. Velar mellan regler eller läsa inför redovisningen på tisdag. Nackdelen med att läsa regelboken är att regler i skrift blir så förvirrande. Men jag måste lägga fokus på det.
1 Klimakteriehäxan:

skriven

Proppfullt i förråd och skåp är vi nog fler som har .... jag t ex ...

2 Klimakteriehäxan:

skriven

Proppfullt i skåpen är vi nog fler som har ... jag t ex ...

3 Rebecca :

skriven

Vilken rolig lista! Kul att läsa. ☺️ Hoppas du får en fin fredag 💞

4 Hanneles bokparadis:

skriven

vi slängde inte men glömde konsertbiljetter... till en av mina favoritartister :(
Oornat skrivbort är egentligen inte skräpigt... jag har alltid prioriterat det roliga före städning när barnen var små-

5 A ROOM OF MY OWN:

skriven

den där bilden ser inte så imponerande ut. det gör däremot dina pilatesövningar. du ser väldigt (läs: avundsvärt) vältrimmad ut. det är min skräck och fasa att kuvert med viktigt innehåll åker ut med tidningar och dylikt

6 Lillfoppan :

skriven

Åh så jobbigt med EM fotbollsbiljetterna, men det är så lätt hänt! Jag har också fått hur mycket reklammail som helst, men har inte tagit tag i de än. Ha en fin fredag! :)

7 Paulina:

skriven

Det var kul att läsa svaren 😊

8 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★:

skriven

Det där med skräpmejl tycker jag är värst. Tänk hur mycket skit som hamnar där hela tiden. Man blir knäpp. Du den där gröna påsen, vad är det för något? Finns det att köpa i butiken?

Svar: Nopp, det är Tekniska verken här hemma som står för det. Matresterna blir till bussarnas biogas. Här kan du läsa mer om du vill. :-)
https://www.tekniskaverken.se/privat/avfall-och-atervinning/grona-pasen/sa-har-gor-du/
Hanna

9 Therese:

skriven

Tycker inte jag gör annat än att tvätta och städa här hemma och nu framöver ska det rensas en hel del inför flytten så vi inte får allt samma dag vi flyttar =) du gjorde rätt som la dig på soffan och kolla på tv =) är lite glömsk med att rensa gamla mail

10 charlottelinden.se:

skriven

Usch, det här med massa skräpmail hela tiden är ju så otroligt tröttsamt. Jag tömmer och raderar hela tiden men det kommer bara nytt.. Suck :) Trevlig helg!

11 Amanda:

skriven

Jag har också väldigt svårt med att göra mig av med saker för tänk om man behöver det. Då kan det vara bra och ha. Förstår dig det är svårt :)

12 Amanda:

skriven

Jag har också väldigt svårt med att göra mig av med saker för tänk om man behöver det. Då kan det vara bra och ha. Förstår dig det är svårt :)

13 Jessica :

skriven

Så är jag med, svårt att göra av mig saker som liksom man ser något form av minne i haha ja vårt förråd är också tokfullt😂❤️

14 birgitmaria:

skriven

Ja.. ungefär så ser det för det mesta ut på vårt köksbord oxå.
Skräpigt har vi det inte, men ofta rätt stökigt. Jag har ingen pedantisk ådra...

Kommentera här: