Varför inte vegetarian?

Det här inlägget hade jag tidsinställt. Men så fick jag frågan i mitt inlägg "Önskefredag" om hur jag ser på vegetarisk/vegansk kost så jag skrev om det en aning. Jag tror på vegetarisk kost ihop med animalier. Sett till mycket fakta jag fått reda på så är vegan det sämsta man kan vara rent hormonellt. Sen finns det såklart de som mår bättre på vegetarisk/vegansk kost. Men att förespråka att alla ska äta mat enbart från växtriket, det tror jag inte på. På samma sätt som jag inte tror att keto är för alla. LCHF är för alla men inte den striktaste varianten. Så jag kommer aldrig bli vegetarian och jag rekommenderar ingen det heller.

Den här texten har jag snott från Anna Hallén Buitenhuis facebooksida. Hon skriver dels en blogg och så har hon sin sida på Facebook där hon ifrågasätter moderna företeelser som tex att inte ha några problem att som läkare skriva ut läkemedel men absolut inte kunna rekommendera en kostförändring trots all evidens som finns.

"Varför mår de som går över till vegetarisk/vegansk kost så bra?

Jo, de föder och göder sina bakterier i tjocktarmen.
De stödjer levern med (nästan) allt den behöver för att avgifta kroppen. De stödjer och hjälper njurarna med sina arbetsuppgifter. De äter en massa vatten vilket är supernyttigt.

Kroppen tackar och bugar. Och de mår initialt toppen.

MEN!

De överbelastar kroppen med oxalater.
De saknar byggstenar såsom glycin, kollagen, EPA & DHA.
Tyvärr är människan ett av de tåligaste djuren på jorden så det tar tid innan kroppen inte orkar kompensera för detta.

Vad kommer då sen?
Inflammation, ledvärk, hjärndimma och diffus värk.

Varför mår de som går över till carnivore så bra?

Jo, de slipper de belastande oxalaterna och alla lektiner (växtgifter). Och inflammationerna minskar. De fylls av ketonkroppar som skapar värkfrihet, ohunger & eufori. De äter rätt omega 3, kollagen och massa nyttiga fetter.

MEN!

De överbelastar kroppen med homosytein.
De saknar vitamin C, B9 och den så viktiga bakterimaten.

Vad kommer då sen?
Inflammation, hjärndimma och blodproppar.
Tyvärr är människan ett av de tåligaste djuren på jorden så det tar tid innan kroppen inte orkar kompensera för detta.

Vi är skapta för blandmat. Du äter som du vill. Bara du du vet vad du väljer så att du väljer och inte bara följer med en trend.

Varför är människan en blandätare?

Vi har tänder och käkar för vegetabilier. Och vi är beroende av vitamin C och fibrer.

Men vi har för kort tunntarm för att vara vegetarianer. Vi är så dåliga på att vara vegetarianer så vi kan inte ens äta gräs.

Vi har en sur magsäck och en tarm gjord för näringsrik kost. Proteiner är näringsrikt och behöver sur magsyra. Och vi är beroende av kollagen och rätt omega 3.

Men vi behöver B9, C och fibrer. Vi är dåliga på att vara carnivore för vi kan inte bygga dessa själv.

Vi behöver båda. Vi är blandätare.

Det vi inte är ,är allätare. Vi ska inte äta spannmål, mejerier eller baljväxter. Vi ska absolut inte äta sojaprodukter. De är nya molekyler för vår kropp. de skadar vår kropp, erbjuder fel byggstenar eller triggar vårt immunförsvar till att försvara sig mot de nya molekylerna.

Ny hittepåmat som propud och spenatsmoothies är katastrof. den ena erbjuder skada (nya molekyler) och den andra erbjuder inflammation (överdos av naturliga molekyler).

Ät artegen kost, i artegen mängd och artegen form - Ät ALP!"

 
1 Netti Starby:

skriven

Det var mycket som jag inte visste och intressant information :-D Kramis

2 Jennysvardag :

skriven

Jag skulle inte heller kunna bli vegetarian eller vegan. Så intressant att få läsa om varför det inte är bra med att vara vegetarian och vegan. Det med sojaprodukter kan stämma in bra med att man sjukare. Loui blev ju sjuk väldigt mycket när han hade mjölkproteinallergi.

3 Annica:

skriven

Har inte tänkt på det sedan tidigare faktiskt. Visst, jag vet ju att mjölk - i den mängd vi dricker idag inte direkt är stärkande för kroppen. Men annars? Jag är nog rätt mycket för spannmål och för kött om jag ska vara ärlig.. ;)

4 Paula:

skriven

Jag har varit vegetarian(tidigare över 20 år), men mådde inte alltid så bra, och blodvärdena var verkligen dåliga. Oktober den 28:e 2016 åt jag första hamburgaren och efter det har jag varit "allätare", men försöker undvika vanlig vetemjöl, där det är möjligt. Familjen äter allt och ibland blir det min mat och deras mat ;-) Bakar oftast egen bröd med Bovetemjöl och pofiber mm...! Utan gluten mår jag bättre även om jag inte har celiaki, men har lite glutenkänslighet. Nu har det blivit nästan för mycket propaganda mot kött, men alla kan inte bli vegetarianer eller veganer, det borde vara självklart utan påhopp. Ha det så bra med din kost <3 Kram/Paula

5 Therese Carlsson :

skriven

Jag har varit vegetarian när jag va mindre men jag mådde Inge bra av det och det va inget för mig helt enkelt

6 Amanda:

skriven

Åh jag tycker dessa inlägg är så intressanta, jag är inte vegan eller vegetarian. Jag tycker om att äta sådan mat ibland men jag känner nu att jag äter rätt kost alltså blandat. :)

7 - E:

skriven

Oh, ett så bra inlägg! Jag tror inte heller på att alla kan vara vegetarianer och ännu mindre veganer. Jag har tre väninnor som drabbades av svår näringsbrist som vegetarianer, två av dessa åt ändå riktigt ordentligt. Nog tror jag på att vi behöver äta mer vegetariskt och veganskt, men att leva på enbart det tror jag inte på alls.

Kommentera här: