Jag lyssnade på en podd

.... och sprang samtidigt ett gäng intervaller. Jag blev så sugen på att springa längre intervaller i form av en stege. Det var faktiskt rätt länge sedan som jag blev sådär riktigt sugen på att springa långa intervaller. Märkligt med tanke på känslan jag hade i kroppen imorse då jag nästan funderade över om jag håller på att bli sjuk. Inte då, kan man konstatera.... Jag kände mig pigg och känslan efteråt är ännu bättre. Och då har jag heller inte "grundat" med nocco.
Min stege såg ut så här:*
4*800 meter
4*400 meter
4*200 meter
Mellan de långa intervallerna vilade jag två minuter i långsam gång och mellan de korta bara en minut.

Podden jag lyssnade på var iallafall Jonas Coltings "den nakna sanninge". Det var ett rätt gammalt avsnitt men tog ändå upp en hel del intressanta saker. Bland annat om en sjuksköterska som jobbar på en mottagning någonstans i Sverige med bland annat diabetespatienter och det hen ser är hemskt. Sedan hade hen även med en berättelse om en man som hade typ 2 diabetes, började äta lchf och har fått ett nytt liv. Dietisten ville att han skulle äta vanlig mat men han sa bestämt ifrån om att det är den maten som höjer hans blodsocker. Och vad hände: tack vare lchf fick han mycket bättre värden.
De tog även upp en hel del kontroversiella tankar kring ketogen kost. Ett exempel är:
- I en studie har man sett att om man går på en ketogen kost så klarar man cellgifter bättre än om man äter normalkost. (studie gjort av Boston university)
- I studier där man konstaterat att kolhydrater är bättre för prestation har deltagarna ätit lågkolhydratkost för kort tid för att kunna använda fett som energi = kroppen kan inte använda energikällan och det ger såklart energibrist och sämre prestation. Kroppen är inte fettadapterat. Det skulle vara intressant att se samma experiment på personer som är fettadapterade. Det skulle ge mer substans och verkligen vara en jämförelse värd namnet. Det där var superintressant att de tog upp i podden med för i förmiddags läste jag HÄR om samma sak. (Källa: Bergström J, Hermansen L, Huktman E, Saltin B. Diet, muscle glycogen and physical performance. 1967. Acta Physiol Scand. Oct-Nov; 71(2):140-50.)
 
 
1 Annica:

skriven

Otroligt intressant just det där med LCHF - kosten.. :) Får absolut se över den för egen del, både nu under graviditeten men även efteråt med tanke på att jag då har rätt hög risk att få just diabetes typ 2..

2 Inne hos Ina:

skriven

Blir alltid så peppad när jag läser om din intervaller fast jag kanske som mest orkar springa hundra meter totalt just nu. Intressant podd. Jag vet att jag har läst om hur bra LCHF är just vid diabetes typ två. Tycker nog att det känns ganska logiskt.

3 Annika:

skriven

Bra att du tar upp det här om diabetes, lyckligtvis så har jag inte fått det än. Men det är viktigt det här med kost och motion. Ha en trevlig vecka. Kram.

4 Diana Löwegren:

skriven

Nice med intervaller!!! Bra jobbat! Förr lyssnade jag mycket på Jonas Colting, han är bra och jag gillar honom. Blev faktiskt sugen på att dra igång en av hans avsnitt, tack för tipset!

5 Liw:

skriven

Vad duktig du är!! Intervaller är både skönt och jobbigt tycker jag. Skönt att ta ut sig och sedan få vila lite istället för att bara lunka på länge. Blir så härligt slut av det. Lät intressant med podden även om jag helst springer utan ljud 👍😉

6 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★:

skriven

Intressant PODD, det där med LCHF och diabetes har jag hört mycket om. Vet en tjej med typ 1 ganska grav också som jag förstod det, pluggade med henne sista terminen på lärarprogrammet hon hade börjat äta LCFH och hennes sockernivåer var liksom perfekta. Behövde knappt ta något insulin alls även om det fortfarande behövdes. Så himla bra :).

7 Amanda:

skriven

Vad kul att du har börjat lyssna på en podd och det låter faktiskt som en riktig intressant podd :) Du får gärna berätta mer från den podden :)

Kommentera här: