Min fasta

Jag fick frågan av Madeleine hur jag gör när jag fastar. När jag fastar så äter jag ingenting utan det enda jag gör är att dricka vatten och så blir det lite te med men ingenting i. Inget socker och ingen mjölk. Det har jag inte annars heller i och för sig. Om man kan dricka te "svart" så är det precis det jag gör. Det bästa är såklart att försöka att bara dricka vatten och inte få energi på "lursätt". Jo, det är precis vad koffein gör. Visst blir man pigg men på bekostnad av andra processer i kroppen och kroppen blir istället stressad. Binjurarna får arbeta hårt och det vill vi inte.
Jag brukar försöka att inte köra några riktigt tuffa pass när jag fastar. Har dock kört något pass bara för att testa kroppen. Idag blir det på sin höjd en promenad och så pilates. Som jag längtar efter att få köra ett pilatespass. Det blev inte ett enda förra veckan så nu har jag lite abstinens. 
Jag har inte bestämt mig för hur länge jag ska fasta, skrev igår om 24 timmar men jag tror det blir längre. Vi får se vad kroppen säger. Jag vill helst fasta till imorgon så minst 36 timmar. Om jag bryter fastan efter 24 timmar så är det vid åtta ikväll. 
Mitt syfte med att fasta:
- ge min stackars mage en paus så den får vila och kan läka i fred. Jag känner i hela kroppen hur obalanserad den är just nu. 
- jag vill också kickstarta mig själv in i ketos. Förra veckan (eller förresten, knappt den senaste månaden) var jag inte i ketos och vad gäller trötthet så tycker jag att jag är mycket tröttare på carbs än när jag inte äter en massa kolhydrater. 
 
1 nouw.com/sannaevelyne:

skriven

Oj så tufft det låter! Jag är både imponerad samtidigt som jag inte förstår hur man klarar detta... Jag skulle svimma flera gånger om!

2 Fröken Rödlök:

skriven

Vad inspirerande att läsa. Jag gillar att du plockar upp frågor som läsare ställer och besvarar dem i inlägg så att att kan ta del av svaren. Jag undrade lite också, nu fick jag svaren!! Heja dig!! Du klarar det! Har du fastat tidigare?

3 Paulina:

skriven

Oj det låter som väldigt lång tid att fasta. Har aldrig riktigt förstått mig på det där. Kan tycka att det är lite extremt, men det kanske fungerar bra för vissa.

4 Diana Saelöen:

skriven

Det är en härlig känsla när man väl kommit in i fastan...och man mår faktiskt bra efteråt. Jag fastar med jämna mellanrum, mycket för att skona min mage.

Kommentera här: