Jag blev provocerad idag!

Jag tar mct-olja varje dag och det är en olja som består av medellånga fettsyror. Dessa fettsyror har dokumenterade bra effekter som tex ökat fokus och uthållighet bland annat. Det är en olja som kroppen direkt kan ta upp och använda som energi. Oljan liknar i sin kemiska struktur mer kolhydrater och absorberas därför i snabbara takt än vanligt fett. Härliga fördelar eller hur? Nackdelen är att den är väldigt kraftfull för magen så innan man vant sig är det bäst att skynda långsamt. Det blev jag påmind om idag när jag hällde i en dutt mct-olja i min frukost utan att mäta. Hej illamående! Så note-toself blir att ta mindre mängd ett tag. Eller iallafall att inte höfta....
Jag tog en timmes promenad med Sofia idag och ämnen som avhandlades var bland annat keto, hennes pass igår och träning. Sen var jag bara tvungen att avhandla ett ämne som gjorde mig ganska irriterad faktiskt. Jag läser till och från Fitnessfemistens blogg och idag läste jag hennes senaste inlägg. Ett superbra inlägg som helhet men en sak störde mig.
Nämligen påståendet att man skulle må psykiskt dåligt och svälter sig själv om man inte äter socker, gluten, laktos och tillsatser. Det där tycker jag är väldigt intressant för det finns mycket forskning som visar att den moderna kosten inte alls är sådär superbra och att man till exempel sett hur viktig bakteriefloran i tarmen är för den psykiska hälsan.(Läs boke Charmen med tarmen)
Om undvikandet av dessa nämnda livsmedel leder till en ätstörning så absolut håller jag med om att det inte är bra för det psykiska måendet. Men om man byter ut till rena livsmedel så har man allt att vinna. Jag tror snarare att man mår bättre och man svälter definitivt inte.
Jag kan bara gå till mig själv, det här är min lunch idag, Kycklingfärs med ägg, salt och peppar, smörstekt zucchini och färska champinjoner. På spenaten har jag öst på mängder med olivolja. Jag tillhör definitivt den skaran som faktiskt mår väldigt dåligt av gluten, socker och laktos. Alltså fysiskt dåligt! Sen när blev gluten, laktos och socker något som man verkligen måste ha?
1 Madde:

skriven

Tyvärr skapar det med olika dieter en del osämja. Alla anser att det dom äter är det bästa och den man mår bäst av :-) Personligen tror jag på att äta allt, men inte hela tiden :-)

2 Paula:

skriven

Precis ! Jag mår mycket bättre när jag håller dessa (gluten, laktos och socker) ganska så minimalt i min kost, även om det förekommer ibland. Den här Fitnessfemistens artikels skrivare borde läsa KOSTFONDENS sida . För där finns svar som har forskats fram. Många människor tror fortfarande så kallade "gamla sanningar" om tjocka människor eller hur ätstörningar kommer, som man har trott och hört någonstans men som stämmer inte. Bättre äta sådan mat man mår själv bra och mycket finns att läsa även i DIET DOKTOR sida . Där är det många Läkare som skriver om allt som gäller hälsa och även hur kan göra/äta själv att må bättre. Kram *

3 Anneli:

skriven

Hej Hanna!
Jag läser med stor beundran din blogg och vill också göra Keto dieten. Jag förstår att du blir provocerad, men du som jag förstår väl att det ligger stora affärsintressen i att få folk att fortsätta äta socker och mjöl och gluten och annan skitmat. Har du sett en dokumentär på Netflix (du kan även hitta den på YOUTUBE) som heter The Magic Pill? Kolla den får du se. Full av aha uppleverlser om skadan som socker gör samt bevis på att en keto-diet kan rädda liv. Se den! Ja, och så undrar jag var t man får tag på en sådan där keton-mätare?

Stor varm kram och tusen tack för dina kommentarer hos mig!

Anneli

4 Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog:

skriven

Jag vet att jag mådde väldigt bra när jag åt LCHF, nu är det ju inte samma men visst tror jag att det är bättre att utesluta socker och gluten så långt som möjligt. Det är inte bra mat, även om det är vad man fått lära sig. Jag är lite rädd för att experimentera just nu dock. Men det är ju för jag precis genomgått en ätstörningsbehandling.

5 Kathrinea:

skriven

Så intressant att läsa hur du resonerar kring ämnet, tycker att det låter mycket klokt att byta ut till rena livsmedel utan någon som helst hets kring det som skapar stress!

6 Ullie:

skriven

man äter hur man själv tycker 'r bra o mår bra utav o en del ågar ju inte ens pröva sen att man kan ge tips o såhär är super bra tycker ja
lycka till fina du

7 Amanda:

skriven

Jag har aldrig ens tänkt den tanken om gluten att det är något vi måste ha. Av att se vad du äter så tycker inte jag att det sätt du gör är dåligt. Du ser ut att må jättebra fast du inte äter socker eller gluten :)

8 jessica:

skriven

jag skulle nog säga att tänket, anledningen är det som är avgörande om det är ett hälsosamt eller ohälsosamt val. att välja att undvika vissa saker och äta mer av visa saker för man mår bättre av det, då är det ett hälsosamtval. att göra det pga kroppskomplex där har vi det ohälsosama skulle jag säga. Jag har som ung gjort det ohälsosamma , och som vuxen för några år sen det hälsosamma. Och det var mitt tänk som avgjorde om det blev hälsosamt eller ohälsosamt. vilken rörig liten kommentar du får nu, men jag hoppas du ändå trotts min virrighet förstår hur jag menar 💕

9 Tess:

skriven

Va gott de ser ut :D

10 Lil babustyle :

skriven

Hm.. stör mig lite på det påståendet också. Jag har levt med både ätstörning och psykisk ohälsa större delen av mitt liv. För mig hör det lite ihop, men det varken förbättras eller förvärras av att jag undviker vissa saker. Jag mår lika dåligt om jag trycker i mig sötsaker en hel vecka, som om jag bara skulle äta nyttigheter en hel vecka. Jag personligen tror att man mår bäst av att äta lite av allt, inte för mycket eller för lite av något. Men det är bara vad jag tror.

11 Marie:

skriven

Bara skakar på huvudet. Helt helt bisarrt att människor verkligen tror att för att man äter clean (som jag kallar det) så försakar man kroppen på olika vis. Helt crazy.
Ska förresten svara på alla bloggar, sedan mailar jag dig!😀❤️

Kommentera här: