När saker och ting inte fungerar längre

Jag kom hem från jobbet idag superstressad och nervös över om jag skulle hinna med de två uppgifterna som ska vara inne dels imorgon och så den andra på söndag. Men jag fixade lunch och satte mig därefter med uppgifterna och nu kan jag sätta check på båda. Reflektionsuppgiften slutade med ett gäng frågor, får se om det motsvarar lärarens tankar kring uppgiften.... Den andra uppgiften är en webutildning som jag fick besked om direkt är godkänd. Men den var lite jobbig då man bara fick fyra försök på sig att svara på nio frågor. Så, nu kan jag andas igen.
Ibland kommer jag till en punkt när jag inser att saker och ting inte fungerar längre. Men jag måste mala i gamla hjulspår ett tag ända tills botten är nådd liksom. Testa nytt och återgå till gamla vanor och så testa nytt. Till slut fattar mitt huvud att det inte är någon idé att göra det som jag "vill". Vissa saker måste jag bara göra. Nu pratar jag inte om psykiskt mående utan just hur vissa saker får mig att må dåligt. Så kände jag kring problemen med min mage och det var det som fick mig att gå all in på keto. Den där känslan av att ha tröttnat på att må halvbra. Idag kom jag till insikt om en annan sak som jag bara måste sluta med, det funkar inte. Jag tänker såklart på nocco. Det är helt galet att tänka på vad jag gör med min stackars kropp. Jag känner i varje cell att kroppen inte mår bra av koffeinet. Jag mår illa och får hjärtklappning. Det är ingen trevlig känsla.
Ett bättre alternativ är att ta tag i mina sömnvanor så jag har energi att göra allt jag vill och måste göra på dagarna.
Kanske att någon känner sig stressad och pressad av mina inlägg om hälsa. Men jag utgår alltid bara från mig själv. Jag har liksom tröttnat på att bara må halvbra, jag vill ha en kropp i balans. Det är min strävan. Sen lägger jag inget i hur andra väljer att leva. Det är deras val. Däremot om någon som mår dåligt blir motiverad att testa en annan väg så blir ingen gladare än jag. Om man känner att man mår bra så finns det ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept. Däremot tycker jag att det är konstigt att så många accepterar att må halvbra fysiskt. Jag tänker inte på de som är kroniskt sjuka utan där man känner att det är något som inte är bra och så hittas inga fel. Att man då inte är villig att leka lite detektiv och testa olika saker som kan förbättra ens hälsa. Det har jag svårt att förstå. Men kanske att jag varit likadan om jag inte vetat om det som jag nu vet kring hälsa och hur mycket man kan göra själv.
1 Paulina :

skriven

Förstår det är stressigt! Hade också tyckte det. När min sambon pluggade var han super stressad också! Vilket är super jobbigt. Men vad kul du fick godkänt måste ju kännas bra?:)

2 Jenny:

skriven

Jag dricker inte nocco men jag dricker kaffe i mängder och jag borde nog trappa ner på det oxå...
Här finns inte Nocco så jag har inte riktigt förstått vad det är för något... Är det typ som energidricka?
Hoppas du kan sluta utan att få ont i huvudet...❤️

Kram kram

3 Ullie :

skriven

Ibland kör man i gamla spår
Va duktig du är bättre ta tjuren vid hornen o sätta igång med uppgifterna
Hoppas du hinner få lite mysig kväll

4 Yasmine mamma till Dennis och Angelina :

skriven

Hört många som får det av Nico - inte bra alls

5 Jennysvardag :

skriven

Vad skönt att du tog tag i kursen så du slapp och tänka på den. Det låter väldigt klokt att slita med nocco, säger jag som dricker ett gäng koppar kaffe varje dag 🙈 jag är som du när jag känner att jag mår halvbra i kroppen. Jag letar och försöker komma på vad som är fel. Nu har jag börjat och äta vitaminer och de har redan gett mig god effekt :) Ska även ta tag i att testa på pilates :)

6 Lillan Kind :

skriven

Jag tycker också att det är konstigt att så många accepterar att må både halvbra och heldåligt fysiskt. Innerst inne tror jag att många känner som du att vissa saker inte fungerar längre. Sen är frågan varför man inte gör något åt det. Jag tycker iallafall inte att du behöver lägga funderingar på vad andra tycker om att du skriver om hälsa. Det är ju din blogg, så fortsätt skriva om det som ligger dig närmast hjärtat😊

7 Therese:

skriven

Vad bra att du blev godkänd =) härligt att du blev klar med båda dina uppgifter plus att du har jobbat idag med det är bra gjort. Håller med det är andras val hur dom lever =)

8 Snabela :

skriven

Om man vet vad som är felet. Och om man vet hur man ska åtgärda felet. Så finns det inget som hindrar en att åtgärda problemet egentligen.

9 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★:

skriven

Intressanta tankar, och någonstans är det ju så sant. Jag tror dock att det kan vara så när man mår tillräckligt dåligt att man inte har orken att ta sig ur det? Låter konstigt men när man är nere så kan man sällan se ljuset liksom.

Nocco verkar vara mångas stora last. Jag dricker inte sånt där, inte energidrycker som Redbull heller. När jag fick blodpropp som nittonåring var det en läkare som varnade mig för sånt och sedan dess är jag nästan rädd för saken. Är glad för det idag, tror att man lätt hamnar i ett beroende. Lite som med kaffe :/.

10 Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

skriven

Förstår den där stressen, den är verkligen jobbig. Men skönt att du gjorde båda i alla fall så du har det gjort :) Jag har känt mig lite stressad och haft lite ångest senaste dagarna faktiskt

11 Mina:

skriven

Grymt jobbat med uppgifterna. Så skönt när man bara tar tag i uppgifterna och få i hop dem.

12 Amanda:

skriven

Nej alla ska ju få leva som dom vill men känner igen mig lite i hur du beskriver det om hur att göra om saker fast man vill ha en förändring. Jag fungerar ungefär likadant där att jag måste prova mig fram lite fram och tillbaka. :)

13 Petra:

skriven

Vad skönt att du hann i tid med dina uppgifter och att du fick godkänt direkt på den ena❤️ Kan förstå din stress men allt löste sig🙏🏻

14 Lexochlogan :

skriven

Att trampa i gamla fotspår är så lätt, ändå vet man om det. Men man hamnar där men viktigt att ta sig ur. Tycker orden/texten var väldigt bra, viktigt att tänka på.

Kommentera här: