Det var aldrig mitt förstahandsval

Jag börjar bli lite trött, trött på att jag alltid måste försvara vad jag äter. bland funderar jag på om jag bara skulle svara att jag är allergisk, det skulle effektivt få tyst på alla ifrågasättanden. Allergisk mot typ allt. Nej skämt åsido, det skulle jag såklart inte göra för om jag kan inspirera bara en person till att testa något nytt för sin hälsa så skulle ingen bli gladare än jag. Den största skillnaden mellan min kost och "vanliga" är att jag fettbombar min kropp medan den som äter husmanskost sockerbombar sin kropp. Jo, kolhydrater är socker, sen är det såklart skillnad på tillsatt socker och socker i tex potatis.
Jag fick frågan igen om varför jag äter ketogen kost. Känns som att jag svarat hundra gånger vid det här laget men jag vet ju att alla inte läst alla inlägg så här kommer svaret återigen. Jag har haft mycket problem med min mage. Jag har testat att utesluta gluten och laktos och det hjälpte först. Men sen återkom problemen. Spelade ingen roll vad jag gjorde och magen fortsatte strula. Till slut kände jag att jag måste testa något nytt. Botten var nådd! Jag tänkte ofta att den här gången kommer det bli annorlunda. Visst kommer det räcka att utesluta gluten och laktos. Men det gjorde ju inte det. Jag kände att till slut måste det till något radikalt och extremt. 
Jag upptäckte Martinas blogg och följde med spänning hennes strävan mot hälsa. Från början var jag dock hennes största kritiker och ifrågasatte allt i mitt huvud. Och ibland även till henne...
Ketogen kost gjorde mig nyfiken men det var aldrig mitt förstahandsval. Inte från början då jag fortfarande levde på hoppet om att bli olek ändå. Jag funderade över ett år innan jag beslutade mig för att det var värt risken för att få alla fantastiska fördelar när man väl är adapterad. Värt det att kanske må dåligt ett tag, däremot inte värt dålig träning kanske. Den dåliga träningen höll på att knäcka mig ett tag så jag gav upp ett tag och åt vanlig husmanskost med inslag av ketogena måltider. Och vad händer då? Jo, magbesvären kom tillbaka med buller och bång. Ketogen kost kanske är tråkigt och det är jobbigt i sociala sammanhang där "alla" förväntar sig att man ska ta för sig av godsakerna. Men fördelarna väger över nackdelarna för mig. Särskilt nu när jag börjar känna fördelarna. Att det inte bara är hittepå utan att man kan må bra. Inte bara okejbra utan riktigt bra. Nu är keto mitt förstahandsval alla dagar i veckan.
 

1 Michaela :

skriven

Tänker lite såhär att det är DIN kropp och Dina val vad du väljer att stoppa i dig. Kan förstå att det blir drygt när folk ifrågasätter hela tiden. Man blir ju irriterad till slut

2 Ullie:

skriven

Ja hade oxp sagt ja är allergisk mot det för att få tyst på vissa
Bra du äter så du mår bra

3 Mina:

skriven

Så trist när man inte bara kan få äta vad man vill utan att någon ska ifrågasätta det. Alla måste få välja vad de själva äter ❤

4 Amanda:

skriven

Jag tycker att alla ska få göra som de vill sedan finns det ju folk som ändå tycker. Tycker maten din oftast ser god ut och inte alls tråkig. Huvudsaken du mår bra :)

5 Amanda :

skriven

Jag tycker inte att du ska behöva försvara vad du äter alls tycker inte mänskor har med att göra vad andra äter eller inte om du mår bra av den kosten så ska du självklart äta den :)

6 Sandra Bäckman:

skriven

Vet du, jag tycker att du ska sluta försvara ditt val. Om nu människor är nyfikna på riktigt så kommer de inte att ifrågasätta utan bara fråga mer om hur du äter. Man kan inte ändra folks tankar. Spara länken till ditt gamla inlägg och lägg upp den varje gång människor i frågasätter, så slipper du svara på det. Eller så skriver du in i varje keto inlägg "vill du veta varför jag började så läs här" typ så. Blir ju jobbigt om du varje gång ska behöva skriva in samma sak, tillslut kommer du bara bli trött på det ❤ kram på dig ❤ jag tycker du är fantastisk, men det vet du ju redan ❤

Kommentera här: