Kan min kost verka triggande för en person med ätstörningar?

Jag kom att tänka på en sak. Som du vet så vill jag inte i min blogg skriva om vikt på grund av att det kan upplevas hetsande och ge stress och press. Men jag kom även på att jag ju äter en strikt kost med inga marginaler. Jag är öppen med hur strikt jag lever och jag funderar över om det också triggar den som har problem med ätstörningar. Jag kanske inte ska skriva så mycket om min kost? Även om min kost inte på något sätt handlar om viktminskning kanske den ändå kan upplevas som pressande och triggande. Eller hur upplever du mina inlägg? Triggande, hetsande, intressanta eller bara blaha.
Ketogen kost handlar på inget sätt om bantning utan om hormonoptimering och att läka kroppen inifrån och ut. Att äta naturligt och undvika det som är processat. Jag hoppas såklart på att du inte tycker det är pressande eller jobbigt. Alla gör ju som de själva vill och det är också okej.
1 Netti Starby:

skriven

Jag tycker att du ska skriva om det du själv vill och tycker inte att dina inlägg är triggande. Kramis

2 Snabela :

skriven

Många som äter en vis kost säger att det är en livsstil. Anser du att det är en livsstil?

Svar: Ja, det gör jag eftersom att ketoadaptera inte bara handlar om maten utan om balans i livet. Balans mellan mat, sömn, träning, stress och så vidare. Det handlar om att läka kroppen inifrån och ut.
Hanna

3 Jennysvardag:

skriven

Jag finner din kost som inspirerande. Men jag kan tänka mig att en person med ätstörning kan bli triggad. Jag vet att min syster som har anorexia när man pratar om kost.

4 Trollkatt:

skriven

Fast ska man tänka på triggers så kan man inte skriva alls längre, då det verkar gå att triggas av precis vad som helst. Ditt ansvar ligger aldrig i hur mottagaren väljer att reagera, det ligger hos den. Det är inte så att du skriver att din väg är den enda rätta för alla. Det här är en blogg där man får lära sig saker, fortsätt som du gör tycker jag.

5 Kamilla:

skriven

Allt handlar ju precis som du skriver att göra som man själv vill och det man själv tror är bäst för en själv. självinsikt är nog grejen

6 Johanna:

skriven

Jag tycker absolut att dina inlägg är intressanta ! Jag själv käkar lchf och min mage mår så mycket bättre på det ! 🙏🏻🙏🏻

7 Sara:

skriven

Jag har faktiskt helt tänkt om när det gäller min blogg osv eftersom jag inte vill ge någon slags vikthets. Jag känner inte alls samma från din blogg, tycker ju detta med din kost är väldigt intressant. Men alla är vi olika och reagerar olika så jag kan ju bara skriva så som jag tycker :)

8 Pärla:

skriven

Jag har ju lidit av dubbla ätstörningar (bulimi/anorexi) men jag personligen upplever det inte som triggande och har aldrig gjort men det är ju så individuellt. Jag tycker du ska fortsätta skriva.

9 Therese:

skriven

Man äter ju det som man känner sig må bra av =) och om det är ens livsstil så är det ju bra , Varför ska alla lägga sig i vad man gör och inte

10 David och Bella:

skriven

Hmm jag tycker nog mest blaha (sorry) och ögnar förbi lite hastigt men jag är uppväxt med antroposofi -läran kring mat (tjat tjat ät si och så) och tycker att hela samhället och dom flesta på sociala medier pratar om sin kost/mat-livsstil haha, men mat är ju inget stort intresse hos mig. Många andra blir nog inspirerade :D

Svar: Haha, det är okej att du tycker det. Jag frågade ju och då får jag räkna med att alla inte tycker det är intressant och också säger det. :-)
Hanna

11 Orsakullan :

skriven

För mig triggar det tyvärr. Men så går jag en ätstörningsbehandling nu också där jag behöver tänka om helt. Jag blir dock ganska snabbt att se det som något sätt att gå ner i vikt, så får liksom försöka tänka bort det. Ibland är det svårt speciellt då jag liksom försöker formulera något bra och peppande till dig samtidigt som jag bara tänker på vikten för egen del. Något jag kämpar för att bli frisk ifrån.

Svar: Tack för din ärlighet, jag uppskattar det. 💕💕
Hanna

Kommentera här: